امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم جایگزینی استصحاب نسبت به قطع موضوعی
#1
درس خارج اصول جلسه 52 مورخ 1401/9/30
در جایگزینی استصحاب نسبت به قطع طریقی بحثی وجود ندارد یعنی همانطور که قطع به خمریت منجز است استصحاب خمریت نیز منجز است اما در جایگزینی استصحاب نسبت به قطع موضوعی بحث وجود دارد.
ما معتقدیم استصحاب جایگزین قطع موضوعی نمی شود و نکته آن این است که استصحاب در مقام تنزیل است یعنی یقین معدوم را نازل منزله یقین موجود می کند و در تنزیلات معتقدیم ظهور تنزیل در بیش از اثر ظاهر نیاز به موونه زاید دارد در نتیجه با فقدان قرینه تنها اثر ظاهر بار میشود و و اثر ظاهر یقین اثر طریقی آن است نه اثر موضوعی آن.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ شهید صدر به آن مسعود عطار منش 0 53 9-دي-1402, 09:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ استاد به آن مسعود عطار منش 0 56 2-دي-1402, 07:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ محقق خراسانی به آن مسعود عطار منش 0 75 2-دي-1402, 07:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مجازی که به اشتباه به سکاکی نسبت داده شده مسعود عطار منش 2 216 21-مهر-1402, 20:23
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مقایسه بین تفسیر محقق خوئی و محقق خراسانی از شک مأخوذ در دلیل استصحاب مسعود عطار منش 0 119 28-شهريور-1402, 17:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  چکیدۀ دیدگاه استاد شبیری در بحث اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب مسعود عطار منش 0 127 23-شهريور-1402, 12:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  لزوم نسبت سنجی امارات با مجموع اصول نه تک تک آنها مسعود عطار منش 10 424 18-شهريور-1402, 15:11
آخرین ارسال: 09127498805
  وجه تقدیم استصحاب بر سایر اصول در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 2 223 13-شهريور-1402, 10:32
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال محقق خراسانی به حکومت امارات بر استصحاب مسعود عطار منش 0 118 10-شهريور-1402, 14:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حکومت امارات بر استصحاب از نگاه محقق محقق خویی مسعود عطار منش 0 89 3-شهريور-1402, 16:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان