امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
لزوم نسبت سنجی امارات با مجموع اصول نه تک تک آنها
#1
درس خارج اصول جلسه104 مورخ 19اردیبهشت1402
اگر امارات را بر اصول حاکم یا وارد ندانستیم نوبت به تخصیص می رسد. در مورد تخصیص اشکالی مطرح شده است مبنی بر اینکه نسبت دلیل اماره به دلیل هر یک از اصول عملیه، عموم و خصوص من وجه است. بطور مثال ممکن است حالت سابقه موافق اماره باشد و ممکن است مخالف باشد و ممکن است اصلا حالت سابقه نداشته باشد لذا نسبتشان عموم من وجه است و از همین رو اشکال شده که چه وجهی دارد امارات را مقدم کنیم.
در پاسخ به این پرسش گفته شده ما نباید دلیل اماره را با خصوص استصحاب نسبت سنجی کنیم بلکه باید نسبتش را با مجموع اصول عملیه در نظر بگیریم که در اینصورت می شود عام و خاص مطلق.
سر مطلب در آن است که استصحاب خصوصیتی ندارد چون بین استصحاب و سایر اصول از این جهت تفاوتی نیست.اگر با وجود اماره باز هم استصحاب حجت باشد سایر اصول هم حجت خواهند بود لذا بین اصول تفاوتی نبوده و باید همه را یکپارچه در نظر گرفت.
پاسخ
#2
(30-تير-1402, 12:33)مسعود عطار منش نوشته: درس خارج اصول جلسه104 مورخ 19اردیبهشت1402
اگر امارات را بر اصول حاکم یا وارد ندانستیم نوبت به تخصیص می رسد. در مورد تخصیص اشکالی مطرح شده است مبنی بر اینکه نسبت دلیل اماره به دلیل هر یک از اصول عملیه، عموم و خصوص من وجه است. بطور مثال ممکن است حالت سابقه موافق اماره باشد و ممکن است مخالف باشد و ممکن است اصلا حالت سابقه نداشته باشد  لذا نسبتشان عموم من وجه است و از همین رو اشکال شده که چه وجهی دارد امارات را مقدم کنیم.
در پاسخ به این پرسش گفته شده ما نباید دلیل اماره را با خصوص استصحاب نسبت سنجی کنیم بلکه باید نسبتش را با مجموع اصول عملیه در نظر بگیریم که در اینصورت می شود عام و خاص مطلق.
سر مطلب در آن است که استصحاب خصوصیتی ندارد چون بین استصحاب و سایر اصول از این جهت تفاوتی نیست.اگر با وجود اماره باز هم استصحاب حجت باشد سایر اصول هم حجت خواهند بود لذا بین اصول تفاوتی نبوده و باید همه را یکپارچه در نظر گرفت.
پاسخ
#3
بهرحال هر یک از حکومت ، ورود یا تخصیص از موارد جمع عرفی است که تعارض غیر مستقر را از بین می برد و با توجه به جایگاه امارات و اصول عملیه جائی برای این سخنان باقی نمی ماند
پاسخ
#4
سوالتان مبهم است؟ لطفا توضیح بدهید.
پاسخ
#5
ارادتمند سخن من سوالی نبود نقدی بر گفتار شما بود
پاسخ
#6
نقدتان را توضیح دهید
پاسخ
#7
ارادتمند 
اصلا با توجه به جایگاه امارات و اصول عملیه سخن از نسبت سنجی ( عموم خصوص من وجه........ ) سخن باطلی است و حتی فرض آن هم با توجه به جایگاه این دو باطل است
پاسخ
#8
جایگاه امارات و اصول عملیه را بیان نمایید تا مقصودتان روشن شود و بتوان در موردش بحث کرد.
پاسخ
#9
امارات مثل خبر واحد و ظواهر ربطی به اصول عملیه ندارند در واقع اماره طریق به سوی واقع است و کشف از واقع می کند و مانند آدرس می ماند که در صورت اصابت منجز است و در صورت خطا معذر می باشد
اما مجاری اصول عملیه چیز دیگری است که سخن از کشف نیست آنها آدرس نیستند بلکه تنها برای خروج از سرگردانی هستند
در نگاه اول شاید بین اماره و اصل تصور تعارض بشود 
لکن این تعارض غیر مستقر می باشد و خیلی زود با توجه بسیار کم از بین می رود
برای فهم این مطلب بزرگان اصول از دو مورد از جمع عرفی استفاده کرده اند 
دسته ای چون آخوند قائل به ورود هستند
در واقع ورود جایگاه اماره را به ما نشان می دهد چون ورود مثل ( وایتکس ) می ماند و چیزی از اصل را باقی نمی گذارد 
اما بعضی چون شیخ اعظو قائل به حکومت هستند 
اما فرض تخصیص با نسبت سنجی بین اماره و اصل اصلا قابل قبول نیست
پاسخ
#10
فرمایشتان صحیح نیست.
امارات ذاتا حجت و بیان محسوب نمی شود بلکه با نعبد شارع (ولو در قالب امضای سیره) حجیت و بیانیت پیدا می کند لذا در طول تعبد شارع موضوع قبح عقاب بلا بیان را مرتفع می سازد پس نسبت اماره به برائت عقلی ورود است.
پس این جایگاهی که شما تصویر کردید لاجرم به ورود بازگشت دارد.
بله اگر شیئی همچون قطع حجیت ذاتی داشته باشد ممکن است به تخصص قایل شویم که امری غیر از حکومت و تخصیص و ورود است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مروری بر دیدگاه اصول‌دانان در وضع حروف مسعود عطار منش 0 81 3-فروردين-1403, 14:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ شهید صدر به آن مسعود عطار منش 0 53 9-دي-1402, 09:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ استاد به آن مسعود عطار منش 0 55 2-دي-1402, 07:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ محقق خراسانی به آن مسعود عطار منش 0 75 2-دي-1402, 07:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  ناصحیح بودن ادعای بازگشت اصول عقلائی به اصالة الظهور مسعود عطار منش 1 148 26-مهر-1402, 22:27
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  مجازی که به اشتباه به سکاکی نسبت داده شده مسعود عطار منش 2 210 21-مهر-1402, 20:23
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم استصحاب بر سایر اصول در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 2 221 13-شهريور-1402, 10:32
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال محقق خراسانی به حکومت امارات بر استصحاب مسعود عطار منش 0 118 10-شهريور-1402, 14:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقد و بررسی مبنای تتمیم کشف در حجیت امارات مسعود عطار منش 2 238 10-شهريور-1402, 13:40
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حکومت امارات بر استصحاب از نگاه محقق محقق خویی مسعود عطار منش 0 89 3-شهريور-1402, 16:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان