امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفسیر متفاوت از قطع موضوعی وصفی
#1
درس خارج اصول جلسه 50 مورخ 28/9/1401
امثال مرحوم  آخوند و مرحوم نائینی قطع موضوعی طریقی و موضوعی وصفی را به این نحو تفسیر نموده اند که در قطع موضوعی وصفی یقین از آن جهت که یک صفت نفسانی است در موضوع اخذ شده است اما این مطلب صحیح به نظر نمی رسد.
مقصود از صفت نفسانی مطلق صفت نفسانی نیست چرا که در این صورت هر صفت نفسانی مثل شک مثل حب و بغض یا هر صفت نفسانی دیگری را شامل می‌شود پس مقصود از صفت نفسانی صفت نفسانی خاص است اما این خصوصیت چیست چه خصوصیتی در قطع موضوعی وصفی این صفت نفسانی را از سایر صفات نفسانی متمایز می کند؟
آن خصوصیتی که در قطع وجود دارد و آن را یک صفت نفسانی خاص می‌کند کشف تام از متعلق است بنابراین قطع موضوعی وصفی تفاوتش با قطع موضوعی طریقی در این نکته است که در قطع موضوعی وصفی کشف تام ملاحظه شده اما در قطع موضوعی طریقی مطلق الکشف ملاحظه شده است و این مطلب از کلام مرحوم حاج شیخ در درر نیز استفاده می شود.
پاسخ
#2
شاید مراد آن بزرگان از عبارت قطع از حیث صفت نفسانی این باشد که جهت صفت نفسانی بودن قطع لحاظ شده است و طرقیت آن ملاحظه نشده است، یا اینکه ولو طریقیت هم لحاظ شده است نه اینکه به هو صفت من الاوصاف بدون مدخلیت قطع...
لذا ظاهرا همین بزرگان در بحث قیام اماره مقام القطع در صفتی فرمودند اماره قائم مقام قطع قرار نمی‌گیرد.

در مورد فرق بین صفتی و طریقی هم سوال وجود دارد که ثبوتا ممکن است قطع موضوعی طریقی باشد ولی طریقیت تامه آن لحاظ شده نه مطلق کشف. و لذا شاید همان فرقی که دیگران فرمودند باشد که صفتی یعنی صفت نفسانی لحاظ شده و طریقی یعنی طریقیت آن اخذ شده‌است.
پاسخ
#3
این که فرمودید قطع موضوعی صفتی از آن جهت که صفتی از اوصاف نفسانی می باشد در موضوع اخذ شده است مقصود از صفت نفسانی یا مطلق صفت نفسانی است یا صفت نفسانی خاص.
اگر مقصودتان مطلق صفت نفسانی است مشکل دارد چون در این صورت سایر صفات نفسانی هم مانند قطع خواهند بود پس باید مقصودتان صفت نفسانی خاص باشد اما نکته اینجاست که چه چیزی جز طریقیت تام باعث میشود صفت نفسانی قطع، خاص شود.
پاسخ
#4
عرض کردم حیث صفت نفسانی قطع نه بما هو صفت بدون خصوصیت قطع.
در اینکه قطع موضوعی صفتی صحیح است یا خیر اختلاف است بین محقق اصفهانی رضوان‌الله تعالی علیه و من تبعه و شیخ رضوان‌الله تعالی علیه و من تبعه.
محقق اصفهانی رضوان‌الله تعالی علیه منکر است و غیرمعقول می داند و می فرماید نمی شود قطع را بدون طریقیت لحاظ کرد چون قطع چیزی جز طریقیت تامه نیست. لحاظ قطع بدون طریقیت آن ولو اعتباری ممکن نیست، چون مثل لحاظ انسان بدون لحاظ انسانیت.

دیگران معتقدند که معقول است، مثلاً امام رضوان‌الله تعالی علیه می فرماید قطع ولو امر بسیط است اما عقل توان تحلیل آن به صفت قائم به نفس و طریق تام و مطلق طریقیت دارد، و معتبر می تواند به لحاظ همین تحلیل عقلی هر کدام از این امور سه گانه را موضوع حکم قرار دهد، فرض اول موضوعی صفتی و بعدی موضوعی طریقی به طریقیت تامه و سومی هم به نحوی است که یقوم مقامه الاماره.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مقایسه بین تفسیر محقق خوئی و محقق خراسانی از شک مأخوذ در دلیل استصحاب مسعود عطار منش 0 119 28-شهريور-1402, 17:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  قرائتی متفاوت از حدیث طهارت و نتایج آن مسعود عطار منش 0 150 12-خرداد-1402, 21:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مبنایی متفاوت در بحث تقدیم امارات بر اصول مسعود عطار منش 0 130 22-ارديبهشت-1402, 15:31
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفسیر متفاوت مرحوم حاج شیخ از یقین طریقی و صفتی و نتیجه آن در بحث رابطه امارات و اصول مسعود عطار منش 0 137 15-ارديبهشت-1402, 23:12
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  روش صحیح تفسیر کلام بزرگان مسعود عطار منش 0 121 27-بهمن-1401, 17:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفسیر تفصیل مرحوم شیخ انصاری در بحث استصحاب حکم مخصص مسعود عطار منش 0 316 1-بهمن-1401, 22:31
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم جایگزینی استصحاب نسبت به قطع موضوعی مسعود عطار منش 0 222 8-دي-1401, 14:23
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  سبک نگارش تفسیر قمی مسعود عطار منش 0 497 4-مهر-1399, 13:48
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نویسنده واقعی تفسیر علی بن ابراهیم مسعود عطار منش 0 527 4-مهر-1399, 13:43
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریبی متفاوت از برائت عقلی مسعود عطار منش 3 3,560 30-دي-1396, 20:26
آخرین ارسال: حسین بن علی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان