امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تامل در اجرای برخی حدود در عصر غیبت
#11
(12-دي-1401, 16:52)علی آمنی نوشته:
(3-دي-1401, 16:49)محمد رضایی نوشته: الزاني و الزانية فاجلدوا كل واحد منهما ماة جلدة، السارق و السارقة فاقطعوا ايديهما. فالمخاطب هو؟ المجتمع الذي يتولإه النبي صلی الله عليه و اله، و هذا الحكم لم يكن منحلا الی كل فرد من افراد المجتمع فالقدر المتيقن منه النبي و الإمام بمنزلته. و هذا لا ينافي اطلاق الآیة بحسب الازمان لإنه لو كان المخاطب بهذا الخطاب الإمام و النبي عليهما السلام فهذا الحكم ابدي و لكن لا بد من تحصيل شرطه ان امكن و هو اقامة حكم اسلامي يترئسه المعصوم عليه السلام و لم يحرز اطلاق هذه الادلة لمجتمع فقدوا فيه نبيهم و امامهم و صاروا ايتام. من اين نحرز ان هذا المجتمع مخاطب بهذه الاية، يخاطب بقوله تعالی الزاني و الزانية فاجلدوا كل واحد منهما ماه جلدة حتی نقول بان القدر المتيقن هو الفقيه العادل الذي يوجد في هذا المجتمع.
و هذا اشكال لابد من التامل فيه.

خارج فقه صوم، سال دوم درس سوم، 22مهرماه1401
با توجه به اشکالی که استاد مطرح کرده اند این اشکال در همه خطابات شارع مانند زکات و خمس و ... وارد نیست؟

سلام بر شما برادر عزیز
به توصیه مسئول تالار، مطلب فوق را در پستی جدید به فارسی نوشتم. اگر مقدور است و لطف بفرمایید در آنجا سوال را مطرح بفرمایید ممنون می شوم. این هم لینک پست جدید:

http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2823

باز هم عذرخواهی می کنم
پاسخ
#12
(20-دي-1401, 09:58)علاوی نوشته:
(12-دي-1401, 13:46)مسعود عطار منش نوشته: اجلدوا و اقطعوا خطاب به مومنین است نه خطاب به نبی صلوات الله علیه و آله پس مکلف به جلد و قطع مومنین هستند .... ولی قید حضور معصوم از کجای آیه استفاده می شود.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ‌ اللَّـهِ وَذَرُ‌وا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ‌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

قید حضور معصوم (ع) از کجای آیه نمازجمعه استفاده می شود؟

در مورد علت کثرت روایات رسیده با مضمون اصل اقامه نمازجمعه این سؤال مطرح است که مگر در زمان حضور معصومین(ع) نماز جمعه توسط امامیه اقامه می شده که سبب شده بوده که امامیه از معصومین(ع) این حجم زیاد پرسش فقهی در مورد اقامه جمعه بپرسند؟
در زمان حضور معصومین(ع) نصب امام جمعه با اذن معصوم(ع) لازم است، گزارشی نداریم که معصومین(ع) کسی را برای اقامه جمعه اذن داده باشند و با اقامه نشدن جمعه، چگونه بوده است که امامیه این قدر اصرار داشتند که معصومین(ع) به پرسش های فقهی آنان در مورد اقامه جمعه پاسخ بدهند؟
در فرضی که در زمان حضور امامان(ع) به دلیل بسط ید نداشتن معصومین(ع)، نمی توانستند به کسی اذن امامت جمعه بدهند، زیرا هم معصوم(ع) و هم امام جمعه منصوب هر دو توسط حکومت ظالم تحت فشار قرار می گرفتند و هیچ نمازجمعه ای توسط امامیه اقامه نشده است، پس چگونه است که روایات فراوانی در مورد اصل اقامه جمعه توسط معصومین(ع) صادر شده و بسیاری از این روایات به صورت پاسخ به پرسشهای امامیه از معصومین(ع) بوده است؟ 

اگر بگوییم که امامیه قطعاً توانسته بودند مخفیانه برای خود جمعه ای برپا کنند اگرچه به دلیل شرایط تقیه و اقامه مخفیانه جمعه و خطر اعدام امام جمعه، از جمعه های اقامه شده توسط امامیه در زمان معصومین(ع) هیچ گزارشی در منابع ما موجود نیست. و یا بگوییم که در زمان حضور معصومین(ع)، لااقل در بسیاری از در نمازهای جمعه اقامه شده امامیه، آنها امام جمعه منصوب با اذن خاص معصوم(ع) نداشته اند بلکه اذن عام و نصب عام امام جمعه مثل شرایط معاصر ما بوده است. (اگر این نظر را بپذیریم شاید اینجا هم شاهدی باشد که بگوییم که اذن خاص یا حضور معصوم(ع) لازم نیست)

ولی اگر قائل باشیم چون هیچ گزارشی از جمعه اقامه شده توسط امامیه در دوران معصومین(ع) به ما نرسیده است ثابت می شود که در صورتیکه امام جمعه منصوب معصوم(ع) نباشد، شرکت در جمعه ای که امام جمعه آن اذن معصوم(ع) را ندارد واجب نیست بلکه حداقل تخییر دارد. (اگر این نظر را بپذیریم شاید اینجا هم بتوان به عنوان شاهد گفت که خطاب آیه به گونه ای است که در آن حضور معصوم(ع) مقید شده است)


نقل قول:فتاوای آیت الله العظمی شبیری زنجانی

مسأله 742- در زمان حضور امام عليه السلام واجب است انسان در روز جمعه بجاي نماز ظهر دو ركعت نماز جمعه بخواند، ولي در زمان غيبت حضرت – عجل الله تعالي فرجه الشريف – خواندن نماز ظهر در وقت امكان حضور در نماز جمعه با شرايط معتبر، خلاف احتياط است، همچنانکه اگر نماز جمعه خواند، باید بنابراختیاط به آن اکتفا نکرده بلکه باید نماز ظهر را هم بخواند.
منبع:
اینجا کلیک کنید


نماز عید فطر و عید قربان (آیت الله سید موسی شبیری زنجانی) 
مسأله 1525 :
نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام علیه‌السلام واجب است و باید به جماعت خوانده شود و در زمان ما که امام علیه‌السلام غایب هستند، مستحب می‌باشد و بنا بر احتیاط، آن را به جماعت نخوانند.
منبع:
اینجا کلیک کنید

سلام بر شما برادر عزیز
به توصیه مسئول تالار، مطلب فوق را در پستی جدید به فارسی نوشتم. اگر مقدور است و لطف بفرمایید در آنجا سوال را مطرح بفرمایید ممنون می شوم. این هم لینک پست جدید:

http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2823

باز هم عذرخواهی می کنم
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تاملی در اجرای حدود توسط فقیه محمد رضایی 0 406 19-بهمن-1401, 18:36
آخرین ارسال: محمد رضایی
  حدود ولایت وضعیه پیامبر اکرم (ص) میرزا مرتضی 0 224 24-تير-1401, 19:35
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  طلب حلالیت از غیبت شونده morvarid110 2 2,217 31-ارديبهشت-1399, 06:41
آخرین ارسال: morvarid110
  حدود واجب اطاعت از اوامر والدین morvarid110 2 1,231 30-ارديبهشت-1399, 17:28
آخرین ارسال: morvarid110
  نهی از غیبت کردن واجب است؟! morvarid110 0 813 29-ارديبهشت-1399, 16:07
آخرین ارسال: morvarid110
  مساله جدید: دو شرط مهم برای اجرای برائت در موانع مومن 1 2,397 5-اسفند-1397, 11:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته از امام قدس سره در باب غیبت فقه جواهری 0 2,331 22-آبان-1396, 08:40
آخرین ارسال: فقه جواهری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان