امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
رفع فـیـلـتـر فیس بوک جایز است ؟
#1
Rainbow 
گفته میشود برخی سایت ها نظیر فیس.بوک در آستانه رفع فیلتر هستند. سوال این است که از نظر فقه و قواعد شریعت اسلامی ، آیا رفع فیلتر اینگونه سایت ها جایز است یا خیر ؟

جواب : لااقل به دو دلیل ممکن است قائل به حرمت رفع فیلتر این سایت شویم.

دلیل اول : یکی از مباحث مطرح در فقه ، مساله حرمت حفظ کتب ظلال است. یعنی حرام است کسی کتاب های گمراه کننده را نگهداری کند. حال چگونه میشود قائل به حرمت نگهداری یک کتاب صد صفحه ای گمراه کننده باشیم اما سایتی که تمام مقدسات را زیر سوال میبرد و گمراه کنندگی قسمت عمده ی آن اظهر من الشمس است ، حفظ ، نگهداری ، و استفاده از آن جایز باشد ؟

دلیل دوم : یکی از جهاتی که برای نجاست کفار گفته شده این است که مسلمانان اختلاط و مجالستشان با کفار به حد اقل برسد و الا نجاست کافر یک امر ذاتی - مثل نجاست شراب - نیست ، بلکه این حکم فقط جنبه سیاسی اجتماعی دارد تا بدین وسیله مسلمانان از کفار دوری کنند. حال وقتی شارع مقدس راه اختلاط کفار را با چنین حکمی میبندد چگونه میشود سایتی که عمده ان را اهل کفر ، ملحدین و نواصب هستند ، به راحتی در دسترس مسلمین باشد و اهل ایمان به این صورت با انها اختلاط داشته باشند ؟ مراد از اختلاط هم معرضیت اختلاط است.

بگذریم از ادله ی دیگر ، نظیر مبتذل بودن ، و یا جاسوسی از مسلمین ، که هر یک از این ادله خود به تنهایی برای حکم به حرمت کافی است.

فایده :

از مرحوم آیت الله بهجت ره نقل شده :
هم جنسی و هم شکلی و اختلاط با کفار، تسلط و حکومت آنها را بر مسلمانان آسانتر میسازد .

در محضر بهجت 1/32

Homogeneity and conformity and mixing with non-Muslims makes it easier to dominate and rule over muslims.
وبلاگ بحر الفقاهة   moen1.persianblog.ir  

 (وبلاگ معین الحق. فقهی اجتماعی سیاسی..)
/wahhabism1.persianblog.ir  نقد وهابیت
christ.persianblog.ir نقد مسیحیت
پاسخ
#2
اگر منظورتان، مستند عمل مکلف است، فارغ از این دلیلها حکم حاکم شرع برای فیلتر کافی است و رفع فیلتر عرفاً نقض حکم حاکم شرع است و حرام است و اگر حاکم با سبک و سنگین کردن مصالح و ادله حکم به رفع فیلتر داد، دیگر حرمتی از این جانب برای مکلفین باقی نمی ماند.
و اگر منظورتان مستند عمل حاکم است: دلیل اول به نظر دلیل مناسبی می آید اما دلیل دوم تنها در حد مؤید است.
مبتذل بودن هم همواره در این سایتها مصداق ندارد مگر آن که مقدمۀ حرام را حرام بدانیم یا خوف در وقوع در حرام را حرام بدانیم.
حرمت در معرض جاسوسی قرار گرفتن هم علاوه بر آن که صغرویا در همۀ این سایتها راه ندارد، نیاز به دلیل واضح دارد.

نکته ای که قابل توجه است این است که گاهی جامعه روی یک موضوع ممنوع، حساس می شود و این موضوع مورد سوء استفاده قرار می گیرد، در این شرایط حاکم ممکن است برای رفع آن سوء استفاده ها پس از مدتی منع و با ملاحظاتی، جواز صادر کند. این مدت منع این خاصیت را دارد که بخش مهمی از جامعه ایمن سازی شود و از طرف دیگر چون عادتاً عده ای از این منع تبعیت نمی کنند و مقداری وارد این فضاها می شوند، به آهستگی ارتباط با این فضاها در جامعه گسترش یابد. در اصل شیوع استفادة ناگهانی از این فضاها ضربۀ غیر قابل جبران است که با این طریق کم کم این خطر از بین می رود.
پاسخ
 سپاس شده توسط hadia
#3
ضمن تشکر از اظهار نظرتان : این جمله ی شما " مبتذل بودن هم همواره در این سایتها مصداق ندارد مگر آن که مقدمۀ حرام را حرام بدانیم یا خوف در وقوع در حرام را حرام بدانیم "

صدر و ذیلش با هم همخوانی ندارد. بالاخره شما فیس بوک را مبتذل نمیدانید و یا مبتذل میدانید ولی شک در حرمت مقدمه حرام یا ریبه دارید؟
قسمت اول مطلب شما میرساند که امثال فیس بوک را مبتذل نمیدانید اما قسمت دوم نوشته شما میرساند که مبتذل میدانید ولی ممکن است از باب اینکه مقدمه حرام ، حرام نیست حرام ندانید.

اگر در اصل مبتذل بودن فیس بوک شک دارید که الامر الیکم. ( تعیین مصداق بر عهده خودتان )
اگر هم در حرمت مقدمه علمی شک دارید : این شک نظیر شک بدوی است و بالاخره مفتی باید مبنای خود را در این مساله و در مساله ریبه روشن سازد و الا قبل از روشن شدن مبنایش ، وظیفه ی او احتیاط است نه برائت.


وانگهی : دلیل دوم چرا در حد موید است ؟ در حالی که ما به مناط حکم استشهاد کردیم و علت هم باعث عمومیت حکم است. بلکه اینجا به اولویت آن مناط وجود دارد.
وبلاگ بحر الفقاهة   moen1.persianblog.ir  

 (وبلاگ معین الحق. فقهی اجتماعی سیاسی..)
/wahhabism1.persianblog.ir  نقد وهابیت
christ.persianblog.ir نقد مسیحیت
پاسخ
#4
آلان نوع افراد مذهبی و جوانان که وارد دانشگاه می شوند تحت تاثیر افکار افراد بی دین اعتقادات خود را از دست می دهند یا خیلی کم رنگ میشود آیا چاره ی کار بر طبق ادله ی شما بستن در دانشگاه است ؟یا در تاریخ می خوانیم که متوکل وقتی به مرض سختی گرفتار می شود ابن رضا ع او را درمان و شفا می دهد با ادله شما باید حضرت قطع ماده ی فساد می کردند نه آنکه درمان و شفا بدهند؟
در صورتی که شما علم دارید که فلان مرتکب فلان گناه می شود آیا وظیفه حبس شخص و بستن دست اوست قطعا با مذاق شارع سازگار نیست ؟
پاسخ
#5
استفتاء زیبا کلام از آیه الله مکارم و جواب آن که ظاهر در این است چون استفاده غالب فیسبوک در حرام است حرام شده است.
سؤال :
جمعى از برادران و خواهران در نامه‌هاى متعدّد خود نوشته‌اند: اگر حضرت آيت الله العظمى مكارم شيرازى (دامت بركاته) دليل حرمت اشتراك در فيس بوك را بيان كنند ممنون خواهيم شد و پاسخى براى پرسش‌گران خواهد بود.


* * *

ايشان در جواب چنين فرمودند :
عزيزان من! دليل آن روشن است و همان نشر گسترده فساد و انواع گناهان از اين طريق مى‌باشد.
زيرا فيس بوك مانند شهر بى در و دروازه‌اى است كه همه كس از دانشمندان و افراد نخبه گرفته تا دزدان و شيّادان و كلاهبرداران و كسانى كه به انواع فساد آلوده‌اند؛ هر كدام در اين شهر مغازه‌اى دارند و در اين مغازه‌ها گاه وسائل ضرورى زندگى و در بسيارى از موارد ابزار گناه و مفاسد و انحراف‌هاى اخلاقى فراگير و ايجاد اختلاف در ميان ملّت‌ها با برچسب‌هاى زيبا و پوشش‌هاى فريبنده در اختيار همگان قرار مى‌گيرد.
حال اگر ورود در اين شهر براى همه ممكن شود از جوانان كم سن و سال گرفته تا بزرگ‌سالان ناآگاه و غير آنها آيا هيچ فرد آگاهى مى‌تواند ورود به چنين شهرى را براى همه آزاد بگذارد؟
حتى جاسوسان و مفسدان فى الارض مى‌توانند در اين شهر بى در و پيكر مبادله اطّلاعات كنند و با رموز و اشاراتى بذر توطئه بپاشند. ما مى‌گوييم بايد بر مطبوعات و رسانه‌ها به طور عام نظارتى باشد تا افراد فاسد و مفسد نتوانند از اين طريق جامعه را آلوده كنند.
با اين حال چگونه فيس‌بوك بايد از هر قيد و شرطى آزاد باشد، آيا آزادى بى قيد و شرط در دنيا داريم؟ پاره‌اى از محدوديّت‌هاى غربى به هيچ وجه مشكلى را حل نمى‌كند و تكثير اشكال، حلّ اشكال نيست.
آرى اگر ورود در اين شهر مخصوص افراد دانشمند و فرهيخته كه خوب و بد را كاملاً مى‌شناسند و سِره از ناسِره را تشخيص مى‌دهند آن هم براى تحقيقات اجتماعى آزاد بود، مانعى نداشت؛ درست مانند كتب ضلال كه فقها مطالعه آن را براى عموم تحريم مى‌كنند ولى براى محققان مذهبى آزاد شمرده مى‌شود. والسلام عليكم و رحمة الله وبركاته.
دفتر حضرت آيت الله العظمى مكارم شيرازى (دامت بركاته)

تاریخ انتشار : « 1392/09/19 »
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آیا توریه جایز است؟ emameasr 0 2,897 17-خرداد-1395, 20:29
آخرین ارسال: emameasr

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان