امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
درخواست توضیح: حجیت خبرثقه ی دال بر برائت شرعی
#1
وقتی خبر ثقه قائم می شود بر مثل برائت یا احتیاط، در این جا طبق نظر مرحوم آخوند یعنی جعل معذریت و منجزیت و نظر قائلین به جعل حکم مماثل، دقیقا چه تحلیلی باید از این حجیت خبر ارائه کرد؟
طبق نظر آخوند: آیا این دست است که دلیل حجیت خبر ثقه دلالت بر معذریت نسبت به مفاد خبر ثقه می کند و از طرفی برائت مستفاد از مفاد خبر نسبت به تکلیف واقعی مشکوک تعذیر ایجاد می کند؟
وطبق قول به جعل حکم مماثل: چه حکم مماثلی در این جا جعل می شود؟ در این جا که مفاد خبرثقه برائت است
پاسخ
#2
به نظر  تحلیل شما از مسلک مرحوم آخوند درست باشد. وطبق مسلک حکم مماثل به شرح زیر خواهد بود: 

جعل حکم مماثل به این معناست که مثل حکمی که در مفاد اماره وجود دارد توسط شارع حکمی جعل می شود مثلا در رفع مالایعلمون : توسط شارع رفع مالایعلمون(جواز ارتکاب یا جواز ترک)  جعل می شود
و با جعل این جواز کلی در موارد جریان این حکم، احکام مماثل با این جواز جعل میشود.(شاید مسلک حکم مماثل این جعل دوم را حکم ضمنی آن جعل کلی بداند) والله اعلم.
پاسخ
#3
استاد گنجی حفظه‌الله تعالی معتقدند که مسلک آخوند رضوان‌الله تعالی علیه جعل منجزیت و معذریت نیست بلکه جعل ما يوجب المنجزیه و المعذریه است.
و می فرمود آیت‌الله وحید خراسانی حفظه‌الله تعالی هم به تبع سید خویی رضوان‌الله تعالی علیه جعل معذریت و منجزیت رو قبول داشت ولی وقتی با ایشون بحث کردیم قانع شدند که مسلک آخوند حفظه‌الله تعالی جعل مایوجب المنجزیه و المعذریه است.
پاسخ
#4
نکته اول باید دقت شود که مثل برائت علقلی و بعضی از شرعیه ها و احتیاط که در آن حکم شرعی وجود ندارد بحث جعل حکم مماثل نیست چرا که از اساس حکمی وجود ندارد و پر واضح است که در اینگونه موارد هم جناب آخوند قائل به جعل حکم نیست.
نکته دوم این است جعل حکم مماثل یعنی مثلاً وقتی که زراره میگوید نماز جمعه واجب است شارع یک حکمی مثل واقع برای نماز جمعه ای زراره میگوید جعل میکند اما در اینجا جناب آخوند میفرماید هیچ حکم تکلیفی جعل نشده. فقط حجیت جعل میشود که چهار اثر دارد. منجزیت معذریت انقیاد تجری
نکته سوم در مواردی که مفاد یک اماره حکم ظاهری است مثل حلیت یا استصحاب وجوب ... در این موارد هم جناب آخوند میفرماید حجیت جعل شده. یعنی مثلاً شاره فرموده خبر واحد معتبر است و خبر واحد میگوید کل شی حلال ... در اینجا طبق نظر جناب آخوند عمل به آن معذریت و منجزیت آور است طبق نظر جعل حکم مماثل یک حلیت ظاهری جعل شده است
پاسخ
#5
(6-بهمن-1401, 08:12)خیشه نوشته: نکته اول باید دقت شود که مثل برائت علقلی و بعضی از شرعیه ها و احتیاط که در آن حکم شرعی وجود ندارد بحث جعل حکم مماثل نیست چرا که از اساس حکمی وجود ندارد و پر واضح است که در اینگونه موارد هم جناب آخوند قائل به جعل حکم نیست.
نکته دوم این است جعل حکم مماثل یعنی مثلاً وقتی که زراره میگوید نماز جمعه واجب است شارع یک حکمی مثل واقع برای نماز جمعه ای زراره میگوید جعل میکند اما در اینجا جناب آخوند میفرماید هیچ حکم تکلیفی جعل نشده. فقط حجیت جعل میشود که چهار اثر دارد. منجزیت معذریت انقیاد تجری
نکته سوم در مواردی که مفاد یک اماره حکم ظاهری است مثل حلیت یا استصحاب وجوب ... در این موارد هم جناب آخوند میفرماید حجیت جعل شده. یعنی مثلاً شاره فرموده خبر واحد معتبر است و خبر واحد میگوید کل شی حلال ... در اینجا طبق نظر جناب آخوند عمل به آن معذریت و منجزیت آور است طبق نظر جعل حکم مماثل یک حلیت ظاهری جعل شده است

با تشکر از نکات خوبی که فرمودید
لکن درباره ی نکته ی اول، پس مسلک جعل حکم مماثل درباره ی خبرثقه ی دال بر برائت یا احتیاط چه نظری دارد؟
ضمنا چرا احتیاط شرعی حکم نباشد؟ مگر مرحوم آخوند و شهید صدر نمی گویند احتیاط شرعی حکم مولوی طریقی است و لابد در مورد برائت شرعی هم همین نظر را دارند.
درباره ی نکته ی دوم اثر بودن انقیاد و تجری واضح نیست، منجزیت و معذریت در واقع احکام عقل هستند که شارع می تواند عنوانی را جعل کند تا عقل از آن معذریت و منجزیت را انتزاع کند در حالی که انقیاد و تجری که فعل عبد هستند نه ادراکی عقلی
درباره ی نکته ی سوم هم سوال دقیقا همین است که شارع وقتی حجیت را برای خبر ثقه ی دال بر برائت شرعی جعل کرده است، قطعا منجزیت که ندارد، چرا که هیچ کس نمی گوید اگر مکلف به این خبر که دال بر برائت است عمل نکند و مثلا احتیاط کند مستحق عقاب است؛ اما سوال این است که معذریتش به چه شکل است؟
معذریت نسبت به برائت شرعی که مفاد خبر است ظاهرا به این معنا باشد که تو معذوری در ترک مفاد خبر چون مفادش ترخیصی است یعنی برائت استد، لذا جعل معذریت به این معناست که توی مکلف اگر به برائت عمل کردی و در واقع احتیاط جعل شده بود، استحقاق عقاب نداری، اگر این تحلیل درست باشد باید این طور بگوییم همان طورکه برخی اصولی ها در نظیر این مساله گفته اند که برائت از حجیت خبر مشکوک در طول این گونه ی از حجیت قرار می گیرد و در عرض حجیت نیست، آن برائتی در عرض حجیت است که نسبت به خود تکلیف واقعی مشکوک می خواهد جاری شود نه حجیت مشکوک یک خبر حسن مثلا.
در مانحن فیه هم نیز می گوییم: حجیت خبر دال بر برائت از تکالیف مشکوک در طول برائت از تکلیف مشکوک است و در عرض آن نیست یعنی می توان تصور کرد که ما یک مرحله ی احکام واقعیه داریم، یک مرحله ی احکام ظاهریه و این احکام ظاهریه در صورتی که با خبر ثقه اثبات شوند، از آن جا که خبر ثقه نیز نیاز به حجیت دارد پس یک حکم ظاهری هم در این جا داریم که حجیت خبر ثقه باشد، لذا یک حکم ظاهری حجیت در طول برائتی که خود یک حکم ظاهری است و مفاد خبرثقه است دارد شکل می گیرد.
آیا این تحلیل درست است؟

طبق نظر جعل حکم مماثل هم باید این طور بگوییم که مقتضای حجیت این است که در موارد شک یک برائت مماثل با برائت مفاد خبر ثقه که یک حکم ظاهری است جعل شده باشد، یعنی یک حکم ظاهری جدیدی جعل شود و الا خود مفاد خبر که یک حکم ظاهری است ولی فرض این است که ما الان نسبت به این حکم ظاهری علم پیدا نکردیم چون خبر ثقه فقط بر آن داریم، حال در صورتی که این خبر ثقه حجت شود و حجیت به معنای جعل حکم مماثل با مفاد خبر ثقه باشد باید به این مطلب ملتزم شویم که مماثل با حکم ظاهری مشکوک که مفاد خبر ثقه است شارع یک حکم ظاهری برائت جعل می کند.

آیا این تحلیل درست است؟
پاسخ
#6
مرحوم اخوند که میگوید احتیاط حکم طریقی است بنا بر مسلک کسانی که قائل به جعل حکم مماثل هستند مطرح میکند و الا خود مرحوم اخوند در کفایه جمع بین حکم ظاهری و واقعی بنا بر مسلکش که هیچ حکمی تکلیفی جعل نمیشود اول جواب میدهد و بعد بر مبنای دیگران جواب میدهد و در ان جا بحث طریقی بودن را مطرح میکند.
کسانی که میگویند جعل حکم مماثل باید اولا حکمی باشد تا بحث جعل حکم مماثل مطرح شود. وقتی که مفاد برائت یا احتیاط اصلا حکم نیست چطور میخواهد جعل حکم بشود.
در ضمن این را هم داشته باشید که مرحوم اخوند و شیخ اخبار احتیاط را ناظر به حکم عقل و ارشاد به حکم عقل میدانند و اصلا حکمی وجود ندارد. درک عقلی است.
بحث انقیاد و تجری هم نکته ای فرمودید این مطلب در کفایه دو جا حداقل امده است. یکی اول بحث قطع که جناب اخوند برای حجیت قطع چهار اثر ذکر میکند و دیگری حجیت امارات که همان چهار اثر را هم ذکر میکنند که دو اثر ان انقیاد و تجری است.
نتیجه این میشود در اصول عملیه ای که مفادشان حکم شرعی نیست بحث جعل حکم مماثل نیست چرا که اصلا حکمی نیست.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اعراض قدما از روایات استصحاب دلیلی بر عدم حجیت آن ها؟ ارادتمند آیت الله مکارم 1 1,806 17-شهريور-1400, 08:05
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  حجیت اصل مثبت مسعود عطار منش 3 1,459 29-آبان-1399, 19:09
آخرین ارسال: 1972392352
  روایتی جالب توجه در بحث حجیت خبر واحد محمود رفاهی فرد 4 1,447 27-مهر-1399, 09:36
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  مساله جدید: اثبات این که اصل اولی در عمل به ظنون حجیت است نه عدم حجیت ارادتمند آیت الله مکارم 15 12,173 14-اسفند-1398, 12:03
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
  دلالت احادیث باب برائت با توجه به مردم زمان حضور معصوم ارادتمند آیت الله مکارم 2 3,039 9-خرداد-1398, 15:26
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
Exclamation اشکال:  حجیت عقل امین 69 4 6,735 10-بهمن-1395, 00:00
آخرین ارسال: امین 69
  تفاوت برائت عقلی و شرعی hadi 4 13,506 9-بهمن-1395, 12:50
آخرین ارسال: مهاجر
  مساله جدید: حجیت قطع yaali 12 18,525 20-ارديبهشت-1395, 12:38
آخرین ارسال: عالم
  اثبات ظهور ادله ی حجیت امارات جهت حجیت مثبتات عالم 0 3,427 13-بهمن-1394, 13:14
آخرین ارسال: عالم

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان