6-بهمن-1401, 08:12
نکته اول باید دقت شود که مثل برائت علقلی و بعضی از شرعیه ها و احتیاط که در آن حکم شرعی وجود ندارد بحث جعل حکم مماثل نیست چرا که از اساس حکمی وجود ندارد و پر واضح است که در اینگونه موارد هم جناب آخوند قائل به جعل حکم نیست.
نکته دوم این است جعل حکم مماثل یعنی مثلاً وقتی که زراره میگوید نماز جمعه واجب است شارع یک حکمی مثل واقع برای نماز جمعه ای زراره میگوید جعل میکند اما در اینجا جناب آخوند میفرماید هیچ حکم تکلیفی جعل نشده. فقط حجیت جعل میشود که چهار اثر دارد. منجزیت معذریت انقیاد تجری
نکته سوم در مواردی که مفاد یک اماره حکم ظاهری است مثل حلیت یا استصحاب وجوب ... در این موارد هم جناب آخوند میفرماید حجیت جعل شده. یعنی مثلاً شاره فرموده خبر واحد معتبر است و خبر واحد میگوید کل شی حلال ... در اینجا طبق نظر جناب آخوند عمل به آن معذریت و منجزیت آور است طبق نظر جعل حکم مماثل یک حلیت ظاهری جعل شده است
نکته دوم این است جعل حکم مماثل یعنی مثلاً وقتی که زراره میگوید نماز جمعه واجب است شارع یک حکمی مثل واقع برای نماز جمعه ای زراره میگوید جعل میکند اما در اینجا جناب آخوند میفرماید هیچ حکم تکلیفی جعل نشده. فقط حجیت جعل میشود که چهار اثر دارد. منجزیت معذریت انقیاد تجری
نکته سوم در مواردی که مفاد یک اماره حکم ظاهری است مثل حلیت یا استصحاب وجوب ... در این موارد هم جناب آخوند میفرماید حجیت جعل شده. یعنی مثلاً شاره فرموده خبر واحد معتبر است و خبر واحد میگوید کل شی حلال ... در اینجا طبق نظر جناب آخوند عمل به آن معذریت و منجزیت آور است طبق نظر جعل حکم مماثل یک حلیت ظاهری جعل شده است