آیا تحویل کاغذهای حاوی اسماء الله و اسماء معصومین علیه السلام به بازیافت جهت تبدیل به شی ء جدیدی مثل پلاستیک زباله ، هتک حرمت است یا بلامانع است؟
مساله جدید: تحویل اسماء الله به بازیافت
|
||||||
آیا تحویل کاغذهای حاوی اسماء الله و اسماء معصومین علیه السلام به بازیافت جهت تبدیل به شی ء جدیدی مثل پلاستیک زباله ، هتک حرمت است یا بلامانع است؟
22-دي-1392, 12:57
گمان می کنم همینکه این اسما در مجموعه کاغذها قرار گرفته و ابتدا از بین می رود و بعد از اینکه اثری از آن نماند به اشیائی دیگر از جمله پلاستیک زباله تبدیل می شود عرف آن را هتک نمی داند و این واسطه را خیلی دور می شمارد چرا که اگر با وجود این همه واسطه هتک را صادق بدانیم شرایط خیلی سخت می شود با توجه به اینکه تعیین مصداق هتک با عرف است و عرف هم اینگونه نظر ندارد.
[یا علی]
20-بهمن-1392, 13:13
به نام خدا
در کافی تحت بابی با عنوان «النهی عن إحراق القراطیس المکتوبه» روایاتی وارد شده است، مقتضای این روایات این است که قبل از انجام هر گونه عملی که تناسب با شأن اسماء متبرکه ندارد، باید این اسماء محو شوند، چنانچه در این روایات آمده است:مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ عُتْبَةَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ الْقَرَاطِيسِ تَجْتَمِعُ هَلْ تُحْرَقُ بِالنَّارِ وَ فِيهَا شَيْءٌ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ قَالَ لَا تُغْسَلُ بِالْمَاءِ أَوَّلًا قَبْلُ همچنین باید محو بوسیله ای مناسب صورت بگیرد چنانچه امده است:عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الِاسْمِ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ يَمْحُوهُ الرَّجُلُ بِالتُّفْلِ قَالَ امْحُوهُ بِأَطْهَرِ مَا تَجِدُونَ همچنین صرف پوشاندن اسم متبرک با جوهر کافی نیست چنانچه آمده است: عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص امْحُوا كِتَابَ اللَّهِ تَعَالَى وَ ذِكْرَهُ بِأَطْهَرِ مَا تَجِدُونَ وَ نَهَى أَنْ يُحْرَقَ كِتَابُ اللَّهِ وَ نَهَى أَنْ يُمْحَى بِالْأَقْلَامِ به نظر می رسد بهترین راه دفن این اسماء در محلی است که محل عبور و مرور نیست.
19-آبان-1393, 19:27
دو نکته به نظر می رسد:
اول اینکه اصلا بازیافت کاغذ به چه صورت انجام میگیرد؟ ظاهرا تحقیق در این مساله نظر دوستان را تغییر خواهد داد. دوم اینکه وقتی می توان از این کاغذ به شکل مقتضی استفاده کرد خصوصا با وضعیت فعلی کاغذ و چوب و ... آیا دفن کاغذ یا ریختن آن در آب جاری، اسراف نیست؟ کلمات برخی از علماء معاصر این است که تحویل برای بازیافت جایز است و بلکه اگر دفن یا ریختن در آب جاری اسراف باشد، واجب است.
برای اطلاع از نحوه بازیافت کاغذ میتوانید که به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=149125 مساله ای که هست این است که در بازیافت همه نوع کاغذ اعم از کاغذهای کثیف و احیاناً نجس با هم خمیر میشود و این در حالی است که دستور به محو اسماء متبرکه به اطهر ما تجدون شده است، همچنین کاغذ قبل از خمیر شدن پاره و ریز و ریز میشود و این در حالی است که حتی از خط زدن آیه قرآن نهی شده است: «و نهی ان یمحی بالاقلام». اما در مورد اسراف باید گفت اسراف به معنای استفاده نابجای یک چیز و یا اتلاف بلاوجه آن چیز است و دفن کاغذ جهت حفظ حرمت اسماء متبرکه اتلاف بلاوجه نیست.
26-آبان-1393, 22:22
می توان از ذوب مسکوکات که بر آن اسما الهی درج شده بوده جواز آن در موارد مرسوم استفاده میشود
اما به نظر میرسد از اینکه در روایت آمده است «سَأَلْتُهُ عَنِ الْقَرَاطِيسِ تَجْتَمِعُ هَلْ تُحْرَقُ بِالنَّارِ وَ فِيهَا شَيْءٌ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ قَالَ لَا تُغْسَلُ بِالْمَاءِ أَوَّلًا قَبْلُ » میتوان استفاده نمود ذوب مسکوکات پیش از محو نام خدا از آن جایز نیست، به جهت الغای خصوصیت کاغذ و طبیعی است که غسل به جهت تناسب ذکر شده و مراد از آن مطلق محو است.
بنابراین حتی اگر اثبات هم شود که در آن زمان عده ای پیش از محو اسم خدا مسکوکات را ذوب میکرده اند نمیتوان از آن رضایت شارع را کشف کرد زیرا روایات مذکور میتواند ردع از آن محسوب شود و لا اقل مانع از احراز عدم الردع است.
9-آذر-1393, 20:43
اولا روایت مذکور در جواب از جواز احراق است که توهین محسوب میشود
وثانیا ردع از این رسم به این نحو صورت نمیگیرد (باید قابلیت رادعیت داشته باشد) | ||||||
|