امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تبصره ای در مورد قاعده "المورد لا یخصص"
#1
درس خارج اصول جلسه 82 مورخ 1401/12/03
قاعده "المورد لا یخصص" قاعده صحیحی است اما احیاناً ممکن است مورد دلیل به نحوی باشد که اقتضا کند ظهور عام تنها در افراد مشابه این مورد شکل بگیرد و افراد غیر مشابه را شامل نشود.
به طور مثال ممکن است پرسیده شود آیا اکرام زید واجب است اگر در پاسخ گفته شود اکرام عالم لازم است در مرحله اول میگوییم عالم اختصاصی به زید ندارد ولی وقتی در ادامه میبینیم برخی از علما وجوب اکرام ندارند این مطلب ممکن است قرینه شود بر اینکه مراد تفهیمی از این پاسخ عالمان هم سنخ زید باشد و مثلا عالمان دینی مراد متکلم بوده است.
پاسخ
#2
شما علارقم اینکه ادعای چنین قاعده ای را قبول میکنید؛
ولی بنظرم در واقع دارید منکر ان میشوید، چون میگویید
باید ببینیم که قرائن چه اقتضائی دارد، خب معمولا عمومات
واطلاقات مخصص و مقید دارند وشما هم که میگویید بر اساس
ان مقیدات ممکن است اطلاق وجود داشته باشد یا خیر،
خب این عملا یعنی هیچی نداریم جز ان قرائن و مقیدات
و مناسبات حکم و موضوع واسم قاعده مورد لا یخصص الوارد
را هم برای قشنگی تابلو میکنیم.
پاسخ
 سپاس شده توسط علاوی
#3
(5-اسفند-1401, 23:24)عین_لام نوشته:
شما علارقم اینکه ادعای چنین قاعده ای را قبول میکنید؛
ولی بنظرم در واقع دارید منکر ان میشوید، چون میگویید
باید ببینیم که قرائن چه اقتضائی دارد، خب معمولا عمومات
واطلاقات مخصص و مقید دارند وشما هم که میگویید بر اساس
ان مقیدات ممکن است اطلاق وجود داشته باشد یا خیر،
خب این عملا یعنی هیچی نداریم جز ان قرائن و مقیدات
و مناسبات حکم و موضوع واسم قاعده مورد لا یخصص الوارد
را هم برای قشنگی تابلو میکنیم.

قواعد کلی در همه جا در مواردی جاری می شوند که قرینه ای برخلاف نباشد و این مستند به سیره عقلاء است. یعنی این طور نیست که مثلا در جایی که قرینه بر تخصیص وجود دارد، به عموم رجوع کنند و همین طور...
پاسخ
#4
فکر می کنم مقصود استاد این بود که این قاعده در نوع م ارد صحیح است ولی احیانا برخی نکات وجود دارد که خلاف این قاعده را اقتضا می کند پس منکر قاعده نیستند بلکه منکر کلیت آن هستند
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  قاعده "المنجز لا یتنجز ثانیا" در تگاه آیت الله شبیری حفظه الله مسعود عطار منش 0 279 5-خرداد-1402, 23:55
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  صحیح نبودن تمسک به اطلاق قاعده مسعود عطار منش 0 246 29-ارديبهشت-1402, 18:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نظر شهید صدر در مورد استصحاب کلی قسم رابع مسعود عطار منش 0 285 15-مهر-1401, 16:45
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نظر آیت الله شبیری در مورد نقلیات مرحوم ابن ادریس در مستطرفات سرائر مسعود عطار منش 0 574 17-دي-1400, 22:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نظر آیت الله شبیری در مورد شرط جریان استصحاب مسعود عطار منش 2 347 5-آذر-1400, 22:26
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تطبیق قاعده تبدیل مانوس به نا مانوس مسعود عطار منش 0 888 25-فروردين-1399, 21:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکاتی اجمالی در مورد کتاب رجالی رجال علامه حلی و ابن داوود مسعود عطار منش 0 1,159 2-دي-1398, 19:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال و جوابی در مورد اعمال روش استقراء برای خروج مرسلات از ارسال مسعود عطار منش 1 1,683 1-آذر-1398, 18:21
آخرین ارسال: علاوی
  قاعده مقتضی و مانع مسعود عطار منش 0 2,351 7-آذر-1397, 16:05
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان