5-اسفند-1401, 18:38
(آخرین تغییر در ارسال: 5-اسفند-1401, 18:42 توسط مسعود عطار منش.)
درس خارج اصول جلسه 82 مورخ 1401/12/03
قاعده "المورد لا یخصص" قاعده صحیحی است اما احیاناً ممکن است مورد دلیل به نحوی باشد که اقتضا کند ظهور عام تنها در افراد مشابه این مورد شکل بگیرد و افراد غیر مشابه را شامل نشود.
به طور مثال ممکن است پرسیده شود آیا اکرام زید واجب است اگر در پاسخ گفته شود اکرام عالم لازم است در مرحله اول میگوییم عالم اختصاصی به زید ندارد ولی وقتی در ادامه میبینیم برخی از علما وجوب اکرام ندارند این مطلب ممکن است قرینه شود بر اینکه مراد تفهیمی از این پاسخ عالمان هم سنخ زید باشد و مثلا عالمان دینی مراد متکلم بوده است.
قاعده "المورد لا یخصص" قاعده صحیحی است اما احیاناً ممکن است مورد دلیل به نحوی باشد که اقتضا کند ظهور عام تنها در افراد مشابه این مورد شکل بگیرد و افراد غیر مشابه را شامل نشود.
به طور مثال ممکن است پرسیده شود آیا اکرام زید واجب است اگر در پاسخ گفته شود اکرام عالم لازم است در مرحله اول میگوییم عالم اختصاصی به زید ندارد ولی وقتی در ادامه میبینیم برخی از علما وجوب اکرام ندارند این مطلب ممکن است قرینه شود بر اینکه مراد تفهیمی از این پاسخ عالمان هم سنخ زید باشد و مثلا عالمان دینی مراد متکلم بوده است.