امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تحلیل مختار از منجزیت قطع اجمالی نسبت به مخالفت قطعیه
#2
منجزیت قطع اجمالی طبق مسلک منجزیت احتمال

در هر قطع اجمالی، به عدد اطراف قطعِ اجمالی، احتمال تفصیلی داریم. مثلاً اگر یکی از دو ظرف سمت راست و چپ نجس باشد، نجاست هر کدام از این دو محتمل است. نجاست در هر کدام که باشد، تکلیف با احتمال نجاست آن منجز می‌شود. بله؛ ظرفی که واقعاً‌ نجس نیست، احتمال نجاستش منجِّز نیست؛ زیرا حرمت فعلی وجود ندارد. [در نظر استاد وجود موضوع در خارج تکلیف فعلی می‌شود و تنجز به تکلیف فعلی تعلق می‌گیرد.]

طبق این مبنا منجِّز و دلیل تنجز روشن است؛ ولی سؤال این است که آیا علاوه بر این احتمال، قطع اجمالی هم منجز ثانی محسوب می‌شود یا خیر؟ چون یک تکلیف فعلی می‌تواند منجزهای متعدد داشته باشد. [مثل وقتی که چندین روایت، یک تکلیف را منجز کنند] 

اشکال: گفته می‌شود که المنجَّز لا ینجَّز ثانیاً؟
پاسخ: مراد ایشان برای تنجیز طولی است نه عرضی. [اینجا بحث این است که در عرض احتمال، قطع اجمالی هم منجز باشد] علاوه بر این که اصل این مطلب هم درست نیست.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: تحلیل مختار از منجزیت قطع اجمالی نسبت به مخالفت قطعیه - توسط مخبریان - 19-اسفند-1401, 00:55

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  عنوان‌های صحیح در بحث علم اجمالی مخبریان 0 129 16-اسفند-1401, 17:00
آخرین ارسال: مخبریان
  شبههٔ تنافی منجزیت امارات و قاعدهٔ قبح عقاب بلابیان مخبریان 0 459 26-دي-1401, 00:45
آخرین ارسال: مخبریان
  قبح معصیت به خاطر مخالفت مولاست یا به خاطر هتک مولا؟ مخبریان 4 373 15-دي-1401, 23:37
آخرین ارسال: مخبریان
  نکته علمی:  نسبت میان مفهوم و مدلول التزامی مخبریان 8 861 24-ارديبهشت-1401, 13:01
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  توضیح:  اقسام مخالفت روایات با کتاب مخبریان 0 323 22-فروردين-1401, 02:47
آخرین ارسال: مخبریان
  نوآوری علمی:  نسبت بین ملکیت عرفی، عقلایی و شرعی و معنای نهی شارع از معامله مخبریان 3 400 8-دي-1400, 10:15
آخرین ارسال: 105767
  اشکال:  انحلال علم اجمالی در دلیل انسداد 89194 7 6,233 30-فروردين-1397, 10:48
آخرین ارسال: 89194

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان