امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تبیین کلام محقق اصفهانی در کشف ملاک ومقتضی حکم در مجمع بنابرامتناع
#1
مرحوم آخوند در کفایه در مقدمه نهم از مقدمات مسئله اجتماع فرموده‌است: 
 در صورتی که اطلاق دو حکم در مقام بیان حکم فعلی باشد،بنابر امتناع اجتماع  نمی توان مناط و ملاک حکم را در مجمع کشف کرد ولذا بین این دو اطلاق تعارض خواهد بود و از مسئله اجتماع خارج است. بخلاف موردی که اطلاق دو دلیل در مقام بیان حکم اقتضائی باشند که در این صورت مناط حکم در مجمع کشف می‌شود و داخل در مسئله اجتماع است.


محقق اصفهانی در نهایة الدرایة(ج۲ ص۳۰۲) دو راه برای کشف مناط و ملاک حکم در مجمع بیان فرموده‌اند:

اول : مدلول التزامی دلیل حکم
ایشان فرموده‌است: مدلول مطابقی دلیل، وجود حکم فعلی است و مدلول التزامی آن وجود ملاک (مقتضی حکم) است و دلیل دیگر فقط در مدلول مطابقی معارض است اما در مدلول التزامی تعارضی ندارند. و این همان مطلبی است که خود آخوند در فرضی که دلیل یکی از دو حکم اظهر در فعلیت باشد به آن ملتزم شد. آخوند در این فرض پذیرفتند که از ظهور دلیل ظاهر فقط در فعلیت رفع ید می‌شود و گرنه بر وجود حکم اقتضایی و ملاک در مجمع دلالت دارد پس در فرضی که یکی اظهر باشد فقط از مدلول مطابقی دلیل ظاهر رفع ید می‌شود اما مدلول التزامی آن باقی است و حجت است. فرض تساوی قوت ظهور دو دلیل با این مساله تفاوتی ندارد جز اینکه بین آنها تمانع است و این طور نیست که یکی از آنها اقوی باشد تا فقط از یکی رفع ید کرد.

دوّم: تمسک به اطلاق ماده

در تقریر این بیان ایشان  چهار مرحله را پیموده است:

اول: دلیل حکم متضمن اطلاق از دو ناحیه است و علاوه بر اینکه در مقام بیان ثبوت حکم فعلی است در مقام بیان موضوع ومتعلق حکم نیز هست؛به نحوی که بر وجود موضوع حکم حتی در فرضی که حکم نیز وجود نداشته باشد،دلالت دارد.
بنابراین از دلیل «صلّ» استفاده می‌شود که هم وجوب نماز مطلق است و هم استفاده می‌شود که موضوع وجوب ذات نماز بدون هیچ قیدی است.

دوم: ممکن است اشکال شود که با فرض تقیید حکم، اطلاق ماده بی‌معناست و تقیید حکم به نتیجۀ تقیید موضوع نیز منتهی می‌شود و موضوع حکم نمی‌تواند اوسع از حکم باشد. بنابر امتناع اجتماع امر و نهی، وجوب مقید است و با فرض تقیید‌حکم، نمی‌توان تصور کرد موضوع حکم قیدی نداشته باشد.
ایشان از این اشکال جواب داده‌اند که این قید چون از قبیل قید منفصل است موجب تقیید موضوع حکم نمی‌شود. به تعبیر دیگر این قید، قید برهانی است و بر اساس حکم عقل به عدم امکان وجود حکم فعلی مقید شده‌است و قید برهانی از قبیل قیود لفظی متصل که مانع از اطلاق ماده می‌شود، نیست. بله اگر حکم مقید به قید لفظی متصل باشد چون صلاحیت قرینیت دارد مانع شکل گیری اطلاق ماده خواهد بود.

سوم: مفاد اطلاق دلیل ثبوت حکم نسبت به ماده غیر مقید این است که در مواردی که حکم فعلی است (غیر موارد مجمع مثل نماز در مکان مباح) آنچه تمام الموضوع حکم است همان ذات نماز است نه نماز مقید به اباحه و این طور نیست که اباحه مکان قید حکم باشد. موضوع و متعلق حکم وجوب در فرض نماز در مکان مباح چیزی جز همان ذات نماز نیست و لذا بین نماز در مکان مباح و نماز با طهارت تفاوت است. پس در مواردی هم که حکم فعلی وجود ندارد، موضوع حکم که همان ذات نماز است وجود دارد.

چهارم: اشکال دیگری که مطرح است این است که در تمام موارد فعلیت حکم، تمام موضوع محقق است یعنی نمی‌توان جایی را فرض کرد که حکم فعلی باشد و تمام موضوع محقق نباشد و در این فرض بیان ما هو موضوع الحکم لغو است.
به عبارت دیگر با فرض اینکه مولا در مقام بیان حکم فعلی است، بیان موضوع حکم لغو است چون هر جا حکم فعلی باشد تمام موضوع در آن محقق است و بیان اینکه موضوع حکم چیست لغو خواهد بود.

 ایشان از این اشکال این طور پاسخ داده‌اند که بیان موضوع حکم لغو نیست و بیان موضوع حکم باعث می‌شود در مواردی که اگر چه حکم وجود ندارد اجزاء و صحت ثابت باشد. به عبارت دیگر بیان صحت و اجزاء عمل در مواردی که فعلیت حکم مانع دارد اما فعلیت موضوع مانعی ندارد فایده‌ای است که موجب میشود ذکر تمام موضوع حکم لغو نباشد.

برگرفته از درس حارج اصول استاد قائینی جلسه ۱۱۴و ۱۱۷
پاسخ
#2
اشکال شهید صدر به محقق اصفهانی در کشف مقتضي حکم درمجمع بنابر مبنای امتناع و پاسخ آنها

نسبت به تقریب اول(دلالت التزامی دلیل بر وجود مقتضی) ایشان فرمود:
 این تقریب برای کشف ملاک در سایر موارد تعارض مانند؛تعارض عامین من وجه یا تعارض به تباین نیز جاری است در حالی که هیچ کس حتی خود محقق اصفهانی هم به آن معتقد نیست. مثلا در تعارض دو خطاب«صلّ» و «لاتصلّ» که به تباین متعارضند، تعارض و تکاذب آنها فقط به لحاظ مدلول مطابقی (وجوب و حرمت) است ولی به لحاظ مدلول التزامی آنها (ملاک وجوب و حرمت) تعارضی ندارند در حالی که هیچ کس به چنین چیزی ملتزم نیست.
علاوه بر اینکه بحث حجیّت دلالت التزامی و عدم تبعیّت آن از دلالت مطابقی مبنایی است.بحوث ج۳ ص ۶۲

عرض ما این است که بین دو مقام فرق است؛در موارد تعارض بین ملاک وجوب و ملاک حرمت تنافی وجود دارد؛اما در موارد اجتماع این تنافی وجود ندارد.

توضیح اینکه:

 منظور از وجود مصلحت ومقتضی حکم،همان مصلحت تام مقتضی فعلیت موضوع حکم است نه مصلحت مقتضی فعلیت حکم یعنی مدلول التزامی دلیل «صلّ» وجود این است که ملاک ومقتضی وجوب در نماز هست و تمام ما هو موضوع ومتعلق الحکم همان نماز غیر مقید است و مدلول دلیل «لاتصلّ» این است که تمام ما هو موضوع الحکم نماز غیر مقید است و معقول نیست که مقتضی تام وجوب و حرمت در فعل واحد وجود داشته باشد؛ در نتیجه بین دو دلیل تکاذب وجود دارد و از باب تعارض است.

 در تعارض دو عام من وجه هم همین طور است یعنی در فرضی که دو عام استغراقی وجود داشته باشد که نسبت بین آنها عموم و خصوص من وجه باشد؛مثل «اکرم کل عالم» و «لا تکرم ای فاسق» همین بیان در آنجا هم وجود دارد. معنای «اکرم کل عالم» یعنی در تک تک علماء حتی با این لحاظ که در آنها فاسق هم وجود دارد ملاک وجوب اکرام وجود دارد و معنای «لاتکرم ای فاسق» این است که در تک تک فساق حتی با این لحاظ که در آنها عالم وجود دارد ملاک حرمت وجود دارد و نمی شود در مجمع هم علت تامه وجوب اکرام و هم علت تامه حرمت اکرام باشد.

اما در مثل «صلّ» و «لاتغصب» این طور نیست؛ چون مفاد دلیل «صلّ» این است که مقتضی تام برای نماز حتی در مکان غصبی هم هست به این معنا که از حیث نماز هیچ مانعی از جهت غصب نیست و غصب مثل حدث یا وبر ما لایوکل لحمه نیست که در ناحیه نماز خللی ایجاد کند.ومفاد دلیل«لاتغصب»این است که ملاک تامّ حرمت در غصب وجود دارد اما نفی وجود ملاک تام در صلات را نمی‌کند.

خلطی که در کلام آقای صدر اتفاق افتاده است بین عدم مانع در موضوعیت برای حکم و عدم مانع برای فعلیت حکم است.اما اشکال دوّم ایشان به مرحوم اصفهانی صحیح است و تحقیق این است که دلالت التزامی در حجیّت تابع دلالت مطابقی است.


برگرفته از درس خارج اصول استاد قائینی ج۱۱۶
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آیا محقق نائینی تعدد عنوان را موجب تعدد معنون می داند؟ محمد خداپرست 0 192 10-خرداد-1402, 17:47
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  بازگشت اجتماع امر و نهی در مجمع به اجتماع ترخیص در تطبیق مامور به و نهی از آن محمد خداپرست 0 137 4-خرداد-1402, 10:57
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  معنای فعلیّت حکم در کلام آخوند خراسانی و بیان لازمۀ آن محمد خداپرست 0 204 3-خرداد-1402, 09:22
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  بیان و نقد کلام محقق اصفهانی در اعتبار قید مندوحه در مسئله اجتماع محمد خداپرست 0 176 24-اسفند-1401, 09:04
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  نقد کلام محقق خوئی و صدر در تحریر محلّ نزاع مسئله اجتماع امر و نهی محمد خداپرست 0 205 13-اسفند-1401, 08:31
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  تبیین کلام مرحوم آخوند درتصویر تخییر بین اقلّ و اکثر محمد خداپرست 0 212 24-آذر-1401, 22:01
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  عدم امکان کشف ملاک در فرض تزاحم رضا اسکندری 1 285 10-تير-1401, 16:45
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تهافت کلام مرحوم نایینی در انقلاب نسبت و اختصاص قرینیت عرفی به موارد تنافی ذاتی رضا اسکندری 2 773 20-دي-1400, 09:17
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  کشف ملاک بر اساس مناسبات حکم و موضوع رضا اسکندری 0 228 5-دي-1400, 09:22
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  کلام مرحوم اصفهانی در معانی متعدد ماده امر حسین بن علی 1 913 22-مهر-1399, 18:45
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان