امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دو قرائت مختلف از مبنای مرحوم اخوند در بحث جعل حجیت برای امارات
#1
موضوع بحث: جمع بین حکم ظاهری و واقعی.
مرحوم نائینی به جای جعل حجیت، کلام آخوند را به جعل معذریت و منجزیت تفسیر کرده و این نکته از آخوند معروف شده است.بعد به آخوند اشکال کرده که این حرف نادرست است و گفته منجزیت و معذریت قابل جعل نیست. منجزیت و معذریت یعنی استحقاق و عدم استحقاق عقوبت که حکم عقل هستند و موضوعشان بیان و لابیان است و اگر بیان بود استحقاق عقوبت است و اگر بیان نبود استحقاق عقوبت محال است. اگر بنا باشد که خبر ثقه جعل علمیت و بیان از سوی شارع نباشد، تنجز قبیح است و عقاب بلابیان محال است و معقول نیست که برای آن منجزیت جعل کند. این تخصیص در حکم عقل است یعنی عقل می‌گوید عقاب بلابیان محال است ولی شارع بگوید عقوبت هست. لذا مرحوم نائینی به سراغ جعل علمیت و تتمیم کشف رفته است. دیگران نیز این سخن را پذیرفتند و گفتند فرمایش آخوند اشکال ثبوتی دارد و جعل منجزیت معقول نیست و تخصیص در حکم عقل است.
دفاع استاد
اما به نظر می‌رسد که اول مرحوم آخوند قائل به جعل منجزیت نیست. ایشان قائل به جعل حجیت است. آخوند در باب استصحاب می‌گوید حجیت مثل ولایت است و در بحث اقسام احکام وضعی، یک قسم قابل جعل بالاستقلال است که به ولایت مثال می‌زند. حجیت را نیز از این قسم می‌داند و جعل آن را صحیح می‌داند که مولی و عبد با آن احتجاج می‌کنند. آخوند تنزیل را قبول ندارد و شارع مستقیم فرموده خبر ثقه حجت است. مرحوم آخوند حداقل در دو جا  از کفایه از این نکته به ما یوجب التنجز تعبیر کرده. قاعده قبح عقاب بلابیان یک قاعده عقلی است و مولی برای اینکه موضوع این قاعده را از بین ببرد، دو راه دارد. یکی اینکه بفرماید خبر ثقه علم است که مرحوم نائینی قبول کرده، و یا بگوید خبر ثقه حجت است که مرحوم آخوند می‌گوید. همین که بگوید حجت است خودش بیان می‌شود. بیان در قبح عقاب بلابیان، بیانی نیست که باید مولی در مقام بیان باشد و بیانی نیست که در تاخیر بیان از وقت حاجت گفته شده. بیان بودن به اندک مصححی ایجاد می‌شود که مصصح عقوبت بر واقع می‌شود. حجیت یعنی ما یتقضی التنجز نه تنجز که اشکال شود معقول نیست.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال منسد بودن باب علم و علمی بنا بر نظریه حجیت خبر ثقه خیشه 3 81 3 ساعت قبل
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  انفتاحی بودن مرحوم شیخ از نظر استاد گنجی خیشه 0 46 27-فروردين-1403, 20:00
آخرین ارسال: خیشه
  اشتراط ضبط برای حجیت خبر واحد از منظر استاد گنجی خیشه 3 260 30-بهمن-1402, 08:56
آخرین ارسال: خیشه
  حجیت قول صبی در بحث خبر واحد خیشه 1 164 28-بهمن-1402, 07:28
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفصیل در حجیت روایت حسنه خیشه 0 77 16-بهمن-1402, 13:46
آخرین ارسال: خیشه
  انواع تنزیل از منظر مرحوم خویی و تطبیق آن بر جعل علمیت خیشه 0 138 20-آذر-1402, 21:18
آخرین ارسال: خیشه
  شبهه دسّ در روایات و مانع بودن از حجیت اخبار احاد خیشه 3 189 17-آذر-1402, 10:51
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای مفهوم فی الجمله داشتن وصف (مبنای مرحوم خویی) خیشه 0 118 13-آذر-1402, 21:45
آخرین ارسال: خیشه
  مفهوم داشتن جملات شرطیه مسوق برای بیان موضوع خیشه 0 125 13-آذر-1402, 21:38
آخرین ارسال: خیشه
  استفاده حجیت شهرت از مقبوله و مرفوعه از منظر مرحوم بروجردی خیشه 8 409 7-آذر-1402, 21:26
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان