14-شهريور-1402, 08:01
در طول زمان حداقل سه مرحله تقطیع رخ داده است:
یک مرحله تقطیع اصحاب ائمه معصومین علیهم السلام است که گاهی در یک جلسه یک روایت طولانی از امام علیه السلام فرا می گرفت ولی در وقت نقل یک قسمت را نقل می کرد. و یا وقتی کتاب می نوشتند معمولاً به صورت مبوب می نوشتند و لذا مطالب یک باب را در آن باب می آوردند و این موجب تقطیع می شد.
مرحله دوم تقطیع توسط محمدین ثلاث در کتب اربعه اتفاق افتاد، اصول مبوب و غیر مبوبی که به ایشان رسیده بود را در کتب خود که مبوب هستند آوردند و به ناچار مواردی از روایات تقطیع صورت گرفته است، شاهد این مطلب اینکه بعضی از اصول موجود است که در آن حدیث مطول وجود دارد که در کافی شریف تقطیع کرده است.
بعد از کتب اربعه اصول سابق آرام آرام متروک و منسی شد، چرا که دیدند با وجود کتب اربعه از آنها بی نیاز هستند، چون این کتب مرتب تر و مفصل تر و منظم تر از اصول سابق بودند و وقتی می شود با یک کتاب به مطلوب رسید دلیل نداشت به چند کتاب مراجعه کنند.
اگر ما هم بودیم همین کار را می کردیم.
سومین مرحله از تقطیع هم در وسائل الشیعه اتفاق افتاده است که کتب اربعه را یک جا آورده است.
یک مرحله تقطیع اصحاب ائمه معصومین علیهم السلام است که گاهی در یک جلسه یک روایت طولانی از امام علیه السلام فرا می گرفت ولی در وقت نقل یک قسمت را نقل می کرد. و یا وقتی کتاب می نوشتند معمولاً به صورت مبوب می نوشتند و لذا مطالب یک باب را در آن باب می آوردند و این موجب تقطیع می شد.
مرحله دوم تقطیع توسط محمدین ثلاث در کتب اربعه اتفاق افتاد، اصول مبوب و غیر مبوبی که به ایشان رسیده بود را در کتب خود که مبوب هستند آوردند و به ناچار مواردی از روایات تقطیع صورت گرفته است، شاهد این مطلب اینکه بعضی از اصول موجود است که در آن حدیث مطول وجود دارد که در کافی شریف تقطیع کرده است.
بعد از کتب اربعه اصول سابق آرام آرام متروک و منسی شد، چرا که دیدند با وجود کتب اربعه از آنها بی نیاز هستند، چون این کتب مرتب تر و مفصل تر و منظم تر از اصول سابق بودند و وقتی می شود با یک کتاب به مطلوب رسید دلیل نداشت به چند کتاب مراجعه کنند.
اگر ما هم بودیم همین کار را می کردیم.
سومین مرحله از تقطیع هم در وسائل الشیعه اتفاق افتاده است که کتب اربعه را یک جا آورده است.