2-تير-1402, 23:18
(آخرین تغییر در ارسال: 2-تير-1402, 23:19 توسط مسعود عطار منش.)
درس خارج اصول جلسه110 مورخ1402/02/31
شهید صدر تقدیم خصوص اصاله الطهاره سببی بر استصحاب نجاست مسببی را مورد بررسی قرار داده و می فرماید شارع مقدس بجای اینکه بگوید این آب طاهر است می توانست بگوید این آب جواز شرب دارد اما روی جواز شرب دست نگذاشته و حکم به طهارت آب نموده است پس شارع مقدس قصد داشته تمام آثار طهارت را بار کند نه خصوص جواز شرب را و یکی از آثار طهارت آب، طهارت لباس نجسی است که با آن شسته می شود و همین نکته منشا تقدیم اصاله الطهاره در آب بر استصحاب نجاست لباس است.
شهید صدر تقدیم خصوص اصاله الطهاره سببی بر استصحاب نجاست مسببی را مورد بررسی قرار داده و می فرماید شارع مقدس بجای اینکه بگوید این آب طاهر است می توانست بگوید این آب جواز شرب دارد اما روی جواز شرب دست نگذاشته و حکم به طهارت آب نموده است پس شارع مقدس قصد داشته تمام آثار طهارت را بار کند نه خصوص جواز شرب را و یکی از آثار طهارت آب، طهارت لباس نجسی است که با آن شسته می شود و همین نکته منشا تقدیم اصاله الطهاره در آب بر استصحاب نجاست لباس است.