13-مرداد-1402, 14:03
درس خارج اصول جلسه102مورخ1402.2.17
شهید صدر تفاوت اماره و اصل محرز و اصل غیر محرز را صرفا یک تفاوت لسانی نمی داند. ایشان می فرماید تفاوت این سه در آن است که شارع مقدس در مقام تزاحم ملاکات به چه مناطی یک طرف را مقدم داشته است. اگر ترجیح یک طرف بر طرف دیگر به مناط قوت احتمال باشد اماره است و اگر به مناط قوت محتمل باشد اصل غیر محرز است و اگر به مناط قوت مچموع احتمال و محتمل باشد یا به تعبیر ایشان نکات ذاتی و موضوعی باشد اصل محرز است.
شهید صدر تفاوت اماره و اصل محرز و اصل غیر محرز را صرفا یک تفاوت لسانی نمی داند. ایشان می فرماید تفاوت این سه در آن است که شارع مقدس در مقام تزاحم ملاکات به چه مناطی یک طرف را مقدم داشته است. اگر ترجیح یک طرف بر طرف دیگر به مناط قوت احتمال باشد اماره است و اگر به مناط قوت محتمل باشد اصل غیر محرز است و اگر به مناط قوت مچموع احتمال و محتمل باشد یا به تعبیر ایشان نکات ذاتی و موضوعی باشد اصل محرز است.