امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
انکار صغرای ظهور در روایات از جانب میرزای قمی رضوان‌الله تعالی علیه
#1
میرزای قمی رضوان‌الله تعالی علیه :

روایات برای من قصد صادر شده است، هرچند احتمالش وجود دارد که برای الی یوم القیامة باشد.
نتیجه گرفته که پس ظهوری برای دیگران محرز نمی‌شود چون وقتی که برای مخاطب سخن می‌گوید ، احتمال وجود یک قرینه محفوفه وجود دارد. کلام امام علیه‌السلام برای همگان نیست که نتواند به قرینه حالیه و فی البین اعتماد کند و چه بسا یک قرینه حالیه بوده و به همان اکتفا کرده و لزومی نداشته بیان کند و مخاطب نیز طبق همان قرینه فهمید و قانع شد. پس در روایات که من قصد نیستیم، ظهور نداریم. پس ایشان ظهور را منکر است و می‌گوید مشخص نیست که از این الفاظ، همان معنایی را می‌رساند که می‌فهمیم و شاید یک معنایی را می‌فهماند که با قرینه میان سامع و متکلم مشخص می‌شود و سامع فقط درست فهمیده است.

میرزای قمی رضوان‌الله تعالی علیه فرمودند : اضف الی ذلک که نقل به معنا در روایات الی ما شاءالله وجود دارد و ظهور را خلل‌دار می‌کند و مشخص نیست که امام علیه‌السلام همان را گفته باشد و همینکه نقل به معنا کرده، نشان نمی‌دهد که مقصود امام همین بوده.

اضف الی ذلک، تقطیع روایات فراوان بوده. چه بسا اگر تقطیع نمی‌شد و به هم متصل بود، یک معنای دیگر متوجه می‌شدیم و این تقطیع منحصر به صاحب وسائل نیست و در صدر اول این تقطیع واقع می‌شده و در روایات طولانی را برای قرار دادن در موضوعات مختلف فقهی، تقطیع می‌کردند .

اضف الی ذلک، خیلی از قرائن ضایع شده و به ما نرسیده و چه بسا متصل به او قرینه‌ای بوده که به ما نرسیده. الان بعضی از اصول پیدا می‌شود که ما در آن اصول قیودی یافت می‌شود که به صاحب کافی نرسیده. شیعه در اقلیت و ضعف بوده و کتاب‌ها را نابود می‌کردند و چه بسا در آن زمان که وسائل چاپ نبوده، یک نسخ می‌نوشته و به ورثه می‌داد و معلوم نبود او با نسخه خطی چه می‌کرد .

اضف الی ذلک که این استنساخ‌ها دچار خلل‌های بسیاری می‌شده و امروز اختلاف نسخ یکی از مشکلات تحلیلات فقهی است. این خلل، باعث تخریب ظهور می‌شود .

اضف الی ذلک، دسّ دساسین وجود داشته و ظاهرا چندین هزار روایات جعلی در کتب منسوب به امام صادق علیه‌السلام وارده شده که باعث خلل در ظهور می‌شده .

پس از این روایات نمی‌شود فرمایش امام علیه‌السلام را برداشت کرد.

در ناحیه سند نیز ادعای خلل کرده است. خبر ثقه و عادل حجت است و از کجا مشخص شده که اینها ثقه و عادل هستند؟ مرحوم شیخ طوسی و مرحوم نجاشی بیش از صد سال با رواة فاصله داشتند و این اجتهاد خوشان بوده که گفتند فلانی ثقة .

در نتیجه از نظر مرحوم میرزای قمی، باب علم و علمی منسد می‌شود و عمل به مطلق ظن کفایت می‌کند به حکم عقل.
پاسخ
#2
جواب کلی استاد گنجی حفظه‌الله تعالی:
شواهدی در جواب به ادعای میرزای قمی رضوان‌الله تعالی علیه در انکار صغرای ظهور در روایات :

_امر ائمه اطهار علیهم السلام به کتابت و نشر و رساندن احادیث به نسل‌های آینده. و همچنین امر به مذاکره احادیث و اینکه ان حدیثنا تحیی القلوب. و روشن است که اگر آن روایات مجملات بودند جای این توصیه‌ها نبود، مجملات احیاء قلب ندارند.

_عرضه بعض کتب به ائمه اطهار علیهم السلام و امضاء و تأیید از جانب ایشان. و واضح است که روایات ظهور داشتند والا عرضه فائده ای ندارد.

_یا در مورد بنی فضال داریم خذوا رووا و دعوا ما راوا، اگر ظهوری ندارند اخذ چه معنایی دارد؟

_ و اینکه این روایات در آن ازمنه هميشه همراه قرینه بوده است و همراه با قرائن نقل می شد خیلی بعید است. شاهد آن اینکه الان بعضی از اصول اصحاب ائمه اطهار علیهم السلام موجود است و می بینیم همان روایت در کتاب کافی است و تفاوتی ندارد.

_الان ما که جواب مسئله شرعی می دهیم عموماً همینطور است که رمز و راز و قرینه ای در بین نیست، نادرا خلاف این اتفاق می‌افتد که کالمعدوم است و لذا می تواند همین سؤال و جواب را برای دیگران نقل کند تا دیگران هم عمل کنند. در زمان خود ائمه اطهار علیهم السلام هم همین شیوه بوده است و روات و اصحاب گاهی در شهرهای دیگری برای مردم حدیث می گفتند و اصلا مورد اعتراض واقع نمی شدند که این روایت برای ما نیست و به دیگران گفته شده و شبهه کنند.

لذا به نظر می‌رسد اشکالات میرزای قمی رضوان‌الله تعالی علیه شبهاتی باشند در مقابل قطع، که این شبهات را باید پاسخ داد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  شبهه دسّ در روایات و مانع بودن از حجیت اخبار احاد خیشه 3 192 17-آذر-1402, 10:51
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تاثیر اصل عدم قرینه در حجیت ظهور خیشه 10 472 6-آبان-1402, 21:53
آخرین ارسال: 105767
  نتيجه و جمع بندی بحث با میرزای قمی رضوان‌الله تعالی علیه 105767 3 279 20-مهر-1402, 13:35
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی تاثیر نقل به معنا در عدم تحقق صغرای ظهور در روایات 105767 1 180 28-شهريور-1402, 17:13
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تأثیر عدم انتقال قرینه یا محتمل القرینیه بر عدم تحقق صغرای ظهور 105767 1 207 23-شهريور-1402, 12:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  جواب از مانعیت تقطیع از انعقاد ظهور 105767 2 198 17-شهريور-1402, 22:23
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  انکار تاخر حکم ظاهری از واقعی خیشه 6 469 16-شهريور-1402, 19:18
آخرین ارسال: 09127498805
  جواب از دسّ دساسین از شواهد میرزای قمی رضوان‌الله تعالی 105767 0 116 12-شهريور-1402, 22:06
آخرین ارسال: 105767
  استفاده حرمت تجری از ایات و روایات و اشکال استاد خیشه 0 275 19-آذر-1401, 16:36
آخرین ارسال: خیشه
  تحلیل لفظ قضا و ما فات از جانب مرحوم نائینی خیشه 2 820 27-آذر-1399, 00:21
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان