12-شهريور-1402, 22:06
ما باید شبهات در کلام میرزای قمی رضوانالله تعالی را جواب بدهیم.
یک شبهه این بود که دسّ دساسین و در دست بردن در روایات و کم و زیاد کرد روایات موجب عدم تحقق ظهور در روایات شده است.
جواب: در همان زمان که دساسین مثل مغیره در روایات دست می برد، به روایات و کتب روایی عمل می شد و اینگونه نبوده که به یک دسیسه دیگر کتب را کنار گذاشته باشند.
از طرفی موارد دسيسه معلوم بوده است و قابل تشخیص بوده است. مثل اینکه استادی سالیانی تدریس می کند و شخصی بیاید و آرائی را به او نسبت می دهند، اینها معمولا مشخص میشود و مقدارش کم است. لذا دسیسه دساسین نمی تواند مانع انعقاد ظهور در روایات بشود.
یک شبهه این بود که دسّ دساسین و در دست بردن در روایات و کم و زیاد کرد روایات موجب عدم تحقق ظهور در روایات شده است.
جواب: در همان زمان که دساسین مثل مغیره در روایات دست می برد، به روایات و کتب روایی عمل می شد و اینگونه نبوده که به یک دسیسه دیگر کتب را کنار گذاشته باشند.
از طرفی موارد دسيسه معلوم بوده است و قابل تشخیص بوده است. مثل اینکه استادی سالیانی تدریس می کند و شخصی بیاید و آرائی را به او نسبت می دهند، اینها معمولا مشخص میشود و مقدارش کم است. لذا دسیسه دساسین نمی تواند مانع انعقاد ظهور در روایات بشود.