8-آبان-1402, 14:12
گاهی علم به حکم در متعلق حکم اخذ میشود، او به نظر ما اصلا اشکال ندارد. تجب الصلاة بقصد امتثال الامر المعلوم بها، مشکلی ندارد. علم به حکم فعلی توقف دارد بر علم به موضوع آن، آن وقت اگر موضوع آن هم توقف داشته باشد بر علم به حکم فعلی بحث دور پیش میآمد اما علم به حکم فعلی که توقف ندارد بر علم به وجود متعلق آن در خارج.
متعلق یعنی آنی که واجب است ایجاد بشود، پس وجود حکم بر وجود متعلق در خارج توقف ندارد وجود متعلق در خارج ظرف سقوط وجوب هست نه ظرف تعلق وجوب و لذا شارع هیچ محذوری ندارد که علم به حکم را در متعلق حکم به یک نحوی اخذ کند.
* درس خارج اصول، 9 مهر 1402
متعلق یعنی آنی که واجب است ایجاد بشود، پس وجود حکم بر وجود متعلق در خارج توقف ندارد وجود متعلق در خارج ظرف سقوط وجوب هست نه ظرف تعلق وجوب و لذا شارع هیچ محذوری ندارد که علم به حکم را در متعلق حکم به یک نحوی اخذ کند.
* درس خارج اصول، 9 مهر 1402