امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حاشیه بودن روایات و فقه شیعه بر فقه عامه
#1
مرحوم آقای بروجردی بارها مطرح می‌‌کردند که ما برای فهم روایات اهل بیت(ع) باید به فتاوای عامه و روایات عامه رجوع کنیم؛ چون فقه ما و روایات ما حاشیه بر فقه عامه بوده است. و نوعا روات سؤالی که می‌‌کردند، مسبوق به بحث فقهی بین عامه بود. آقای سیستانی هم تحت تاثیر مرحوم آقای بروجردی به این مطلب پایبند است.
 
ما هم فی الجملة‌ به این مطلب ملتزمیم. یک جاهایی جو فقهی چنان واضح است و سؤال‌ها هم راجع به آن جو فقهی است [بله در این حالت] به همان انصراف پیدا می‌‌شود.
لکن ما این فرمایش آقای بروجردی بعرضه العریض قبول نداریم. می‌‌دانید [پذیرش کلام مرحوم آقای بروجردی به] عرض عریض چیست؟ این است که عامه اگر یک فتوایی داشتند، [مثلا] گفتند محاذات با میقات مجزی است، و ‌ما هم هیچ روایتی [در این بحث] نداشتیم، بگوییم معلوم می‌‌شود ائمه(ع) قبول داشتند حرف فقهاء عامه را چون اگر قبول نداشتند یک حاشیه‌ای می‌‌زدند.
ما این مطلب را قبول نداریم. مراتب دارد، صرف این‌که عامه یک چیزی بگویند دلیل نمی‌شود که ائمه(ع) آن‌ها را وقتی سکوت کنند، تایید کنند؛ اساس مذهب آن‌ها بر ضلالت است.
مراتب دارد این‌طور نیست که یک قاعده‌ای تاسیس کنیم که هر چه عامه گفتند روایات ما هم ظهور در او پیدا کند.

* درس خارج فقه، 4 آذرماه 1402


فایل‌های پیوست
.doc   جلسه37 صلات.doc (اندازه 103.5 KB / تعداد دانلود: 4)
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#2
ظاهرا تعریض به قول آیت‌الله شبیری دام ظله است که به تقریبی عرض عریض را پذیرفته اند.
پاسخ
 سپاس شده توسط Payam_Khajei
#3
اگر از تعبیر نظارت (ناظر بودن فقه شیعی بر فقه عامی) استفاده شود، هم فرمایش دقیق‌تر است و هم اشکال فوق خود به خود برطرف خواهد شد.
 
متخذ از فرمایشات استاد محمد عندلیب همدانی
پاسخ
 سپاس شده توسط Payam_Khajei
#4
(2-دي-1402, 13:40)MOEIN نوشته: اگر از تعبیر نظارت (ناظر بودن فقه شیعی بر فقه عامی) استفاده شود، هم فرمایش دقیق‌تر است و هم اشکال فوق خود به خود برطرف خواهد شد.
 
متخذ از فرمایشات استاد محمد عندلیب همدانی

سلام و عرض ادب 

ظاهرا اشکال استاد با خصوص تعبیر نیست. بلکه مقدار استفاده ای است که ما می خواهیم از فقه و روایات اهل سنت بکنیم. 

بعبارتی دیگر استاد شهیدی به مقدار محدودی این قاعده را قبول دارند و آن جایی است که " جو فقهی چنان واضح است و سؤال‌ها هم راجع به آن جو فقهی است [بله در این حالت] به همان انصراف پیدا می‌‌شود."
پاسخ
 سپاس شده توسط MOEIN
#5
(1-دي-1402, 23:51)105767 نوشته: ظاهرا تعریض به قول آیت‌الله شبیری دام ظله است که به تقریبی عرض عریض را پذیرفته اند.

سلام علیکم 

اگر کلام آیت الله شبیری دام ظله را داشتید همین جا بفرستید . 

ممنون
پاسخ
#6
بیان اینطور بود که فقه اهل سنت و عمل اهل سنت نظیر سیره عقلاء در مرعی و منظر معصوم علیه السلام است و عدم ردع کاشف از رضایت ایشان دارد.
و چون این سیره و عمل در طول زمان بوده است یک موقعیت بدون تقیه پیش می آمده که ردع کند پس عدم ردع را نمی توان به تقیه نسبت داد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  وجه تعدد روایات از یک راوی در بسیاری از موارد Payam_Khajei 0 74 28-مهر-1402, 21:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  بررسی روایات «القرآن نزل علی سبعۀ أحرف» حسین بن علی 0 356 25-دي-1401, 12:39
آخرین ارسال: حسین بن علی
  عدم صحت قول به اصل بودن صد شتر در باب دیه هادی اسکندری 2 1,630 20-آذر-1401, 09:07
آخرین ارسال: علاوی
  مبنای مهم شهید صدر در جمع بین روایات متعارض: مرجعیت ظاهر در تعارض نصوص مومن 0 411 11-بهمن-1400, 09:39
آخرین ارسال: مومن
  حیله های ربا مخالف قرآن و روایات است حسین بن علی 0 344 12-آذر-1400, 14:26
آخرین ارسال: حسین بن علی
  چاره ای برای حلال بودن رهن خانه وجود ندارد؟؟ حسین بن علی 0 552 23-آبان-1399, 21:13
آخرین ارسال: حسین بن علی
  عمومی دال بر تمام بودن نماز، وجود ندارد حسین بن علی 2 852 3-مهر-1399, 12:58
آخرین ارسال: حسین بن علی
  کراهتِ در روایات و حرمت فقهی هادی اسکندری 0 1,635 16-فروردين-1399, 11:05
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  اطلاق «الفقیه» بر حضرت حجت علیه السلام در روایات هادی اسکندری 0 1,201 11-فروردين-1399, 14:57
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  لحاظ موضوع رئیسی در نسبت‌سنجی روایات و نقد این نظریه هادی اسکندری 0 1,096 10-بهمن-1398, 16:00
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان