امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حیله های ربا مخالف قرآن و روایات است
#1
استاد شهیدی پس از بررسی روایات حیل ربا به این نتیجه رسیدند که هر معامله ای که نتیجه آن نتیجه ربا باشد، احتیاطا حرام است؛ مثل اجاره به شرط قرض(رهن و اجاره مرسوم) و یا خرید اعتباری و یا فروش پول و....
بله معاملاتی که نتیجه معاملی آن ربا نیست حتی اگر هم نتیجه خارجی آن ربا باشد، مانعی ندارد؛ مثل بیع العینه (خرید نقدی یک کالا و فروش در بازار به قیمت بیشتر و به صورت نسیه ای)
دلیل این تفصیل ظهور قرآن و روایات متعددی است که دلالت بر حرمت حیل ربا دارد و دلیلی بر تخصیص و رفع ید از آنها وجود ندارد
تفصیل ادله در جلسات چهارشنبه فقه سال ۱۴۰۰ مطرح شد
پاسخ
 سپاس شده توسط مومن


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حاشیه بودن روایات و فقه شیعه بر فقه عامه Payam_Khajei 5 538 4-دي-1402, 00:30
آخرین ارسال: 105767
  وجه تعدد روایات از یک راوی در بسیاری از موارد Payam_Khajei 0 75 28-مهر-1402, 21:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  طرح خبر ظنی الصدور مخالف خبر قطعی الصدور محمد خداپرست 1 290 26-خرداد-1402, 17:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی روایات «القرآن نزل علی سبعۀ أحرف» حسین بن علی 0 356 25-دي-1401, 12:39
آخرین ارسال: حسین بن علی
  مبنای مهم شهید صدر در جمع بین روایات متعارض: مرجعیت ظاهر در تعارض نصوص مومن 0 413 11-بهمن-1400, 09:39
آخرین ارسال: مومن
  کراهتِ در روایات و حرمت فقهی هادی اسکندری 0 1,635 16-فروردين-1399, 11:05
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  اطلاق «الفقیه» بر حضرت حجت علیه السلام در روایات هادی اسکندری 0 1,201 11-فروردين-1399, 14:57
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  لحاظ موضوع رئیسی در نسبت‌سنجی روایات و نقد این نظریه هادی اسکندری 0 1,096 10-بهمن-1398, 16:00
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  تقدم فهم عرفی در جمع روایات بر جمع صناعی هادی اسکندری 0 935 30-آذر-1398, 19:43
آخرین ارسال: هادی اسکندری
Big Grin تقدم غرض تشریع زکات بر ظاهر روایات حصر زکات در موارد نه گانه هادی اسکندری 1 1,763 23-آبان-1398, 20:33
آخرین ارسال: مومن

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان