امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ضابطه تشخیص اقل و اکثر و دوران امر بین تعیین و تخییر
#1
در دوران امر بین اقل و اکثر اگر من اقل را بیاورم بعض واجب را آوردم قطعا اما حالا ممکن است این بعض واجب ناقص باشد، چون اکثر واجب باشد این اقل می‌‌شود ناقص؛ اما بعض واجب را آورده ام، در دوران امر بین تعیین و تخییر اگر من آن غیر محتمل التعیین را بیاورم و فی علم الله آن محتمل التعیین واجب باشد هیچ چیزی از واجب را نیاوردم، مثلا نمی‌دانم مولا گفته اکرم زیدا یا گفته اکرم زیدا او عمرا، دوران امر بین تعیین و تخییر است، اگر من بروم عمرو را اکرام کنم چه بسا اکرام زید واجب تعیینی باشد و یک سر سوزنی از واجب را نیاوردم، او می‌‌شود دوران امر بین تعیین و تخییر.


و لذا مثل آقای سیستانی هم که در دوران امر بین تعیین و تخییر احتیاطی هستند چون معتقدند علم اجمالی داریم یا احدهما واجب است یا این فرد معینا واجب است و این علم اجمالی منحل نمی‌شود، علم اجمالی مردد است که متعلقش احد الفعلین است، اکرم احدهما یا متعلقش زید است: اکرم زیدا، ‌علم اجمالی داریم عنوان احدهما واجب است یا عنوان زید اکرامش واجب است ، و این علم اجمالی منحل نیست، و عقلا باید احتیاط کنیم، اصل برائت هم می‌‌گویند در اطراف علم اجمالی جاری نمی‌شود. [البته نظر خود استاد شهیدی در بحث دوران امر بین تعیین و تخییر، برائت از وجوب تعیین است. ر.ک جلسه 44 صلات 1402]

اما در اقل و اکثر نه، اقل علی‌ای حال واجب است بالاخره ‌اقل مسلم واجب است اکثر به نظر مشهور مجرای برائت می‌‌شود.

[سؤال: آیا این بیان در اقل و اکثر ارتباطی هم می آید؟ جواب:] در اقل و اکثر ارتباطی هم ما بخشی از واجب را انجام دادیم ولی چون ناقص است کالعدم است، اما بخشی از واجب را انجام دادیم. به نظر عرفی لااقل، حالا مشهور این‌جور فرق می‌‌گذارند و واقعا این مقدار فرق درست است، ‌شما اگر اکرام زید و عمرو واجب ارتباطی باشد فقط زید را اکرام کنید مجزی نیست حتی وجوب اکرام زید هم ساقط نمی‌شود چون گفته بود اکرم زیدا و عمرا فی یوم واحد پس یک روز دیگر باید هم زید را اکرام کنی هم عمرو را ولی وقتی امروز زید را اکرام می‌‌کنی بخشی از واجب را آوردی، منتها چون ناقص آوردی مجزی نیست. این فرق می‌‌کند که بروی بکر را اکرام کنی. حالا شما اگر می‌‌خواهید بحث اصول را ادامه بدهید بله آخرش به این نتیجه می‌‌رسیم که همه جا برائت جاری است چون اقل و اکثر هم اگر اکتفا به اقل کنی به قول آقای خوئی شاید اصلا مصداق واجب نباشد چون فاقد شرط است شرطش بنا بر این‌که اکثر واجب باشد این است که در ضمن اکثر باشد. ما می‌‌خواهیم بگوییم مشهور چه می‌‌گویند ما که نظر نهایی را که نمی‌خواهیم بگوییم.
 
* خارج فقه 5 دی 1402


فایل‌های پیوست
.doc   جلسه50 صلات.doc (اندازه 101.5 KB / تعداد دانلود: 0)
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نوآوری علمی:  تفصیل عجیب آیت الله سیستانی در دوران بین تعیین و تخییر حسین بن علی 0 362 10-آذر-1400, 09:07
آخرین ارسال: حسین بن علی
  ظر آیت الله سیستانی در دوران امر بین تعیین و تخییر عرفان عزیزی 6 1,421 7-تير-1400, 20:06
آخرین ارسال: 1972392352
Rainbow دوران بین نماز در دار غصبی بدون شرایط و نماز بیرون از آن با درک یک رکعت سید رضا حسنی 0 987 11-اسفند-1398, 16:03
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  ولایت وضعیه و جواز تعیین دیه توسط ولی فقیه هادی اسکندری 0 856 7-بهمن-1398, 12:40
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان