25-دي-1402, 11:46
(آخرین تغییر در ارسال: 25-دي-1402, 11:46 توسط Payam_Khajei.)
در مورد طلحه بن زید گفته اند: "کتابه معتمد".
آیت الله خوئی می فرمایند: این دلیل بر توثیق است.
آیت الله زنجانی فرمودند: بعضیها کتاب که مینویسند خوب و منضبط است، اما حرفهای معمولی که میزنند نامنضبط است. و شاید طلحه بن زید هم همینطور بود، کتابه معتمد، عامی هم بود، ممکن است وقتی صحبتهای عادی میکرد خیلی منضبط نبوده باشد.
ما هم واقعا یک مقدار تردید کردیم، شاید واقعا در وصفش اینجور گفتند. ممکن است طلحه بن زید نقل عادی در غیر کتاب میکرد ، همین طور [غیر منضبط] میگفت اما وقتی میخواست ثبت بشود اهمیت میداد. گفت لیس کل ما یعلم یقال و لا کل ما یقال یکتب و لا کل ما یکتب ینشر، هر چیزی را که آدم میگوید نباید بنویسد.
[سؤال: شاید این روایات از کتاب طلحه بن زید نقل شده باشد. جواب:] نه این روایت ثابت نیست در کتاب طلحه بن زید باشد. شما دلیل باید بیاورید که در کتابش بوده. معلوم نیست که هر چی از او نقل کردند در کتاب او بود...... اگر اینکه راوی کتاب خزاز است و اینجا هم خزاز نقل میکند اگر منشأ وثوق بشود به اینکه این در کتاب بوده حرفی نیست.
و لکن مهم این است که صفوان از طلحه بن زید روایت میکند. چندین روایت دارد گاهی میگوید طلحه النهدی و گاهی میگوید طلحه بن زید، طلحه النهدی همین طلحه بن زید است، نجاشی هم میگوید طلحة بن زید النهدی الشامی عامی.
* درس خارج فقه استاد شهیدی 5 دی 1402