امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نمونه‌های واقعی استعمال لفظ در اکثر از معنا
#1
بنابر تحقیق مدلول استعمالی می­‌تواند متعدد باشد؛ یعنی استعمال لفظ در اکثر از معنا اشکالی ندارد و هر دو مدلول استعمالی می­‌تواند مقصود تفهیمی متکلم باشد.
یکی از نمونه­‌های استعمال لفظ در اکثر از معنا، مادّه‌­تاریخ است. اساساً بسیاری از مادّه‌­تاریخ­‌های زیبا، بر پایۀ استعمال لفظ در اکثر از معنا استوار است. بلکه تمام مادّه­‌تاریخ­‌ها، از قبیل استعمال لفظ در اکثر از معنا به معنای عامش هستند.
مادّه­‌تاریخ، عبارتی است که در تعیین زمان یک واقعه، به کار می­‌رود. این عبارت خودش یک معنایی دارد ولی افزون بر آن، وقتی به حروف ابجد بازگردانده می­‌شود زمان وقوع آن واقعه را نشان می­‌دهد. پس در مادّه تاریخ، متکلم علاوه بر ارادۀ معنای خود عبارت، معنایی که در اثر بازگردانده شدن به حروف ابجد از آن حاصل می­‌شود را نیز اراده می­‌کند. علت این که تمام مادّه­­‌تاریخ­‌ها به یک معنا از قبیل استعمال لفظ در اکثر از معنا هستند به همین جهت است.
مرحوم آقای صدر[1] در مادّه تاریخ وفات مرحوم حاج شیخ چنین بیان نموده است: «لدى الكريم حلّ ضيفا عبده»[2]
در عبارت فوق، این الفاظ هم فانی در معنا هستند و هم به شکل استقلالی ملاحظه شده­‌اند یعنی هم فانیاً و هم استقلالاً ملاحظه شده­‌اند.
برخی از مادّه­‌تاریخ­‌ها به گونه­‌ای است که افزون بر این دو معنایی که در تمام مادّه‌تاریخ­‌ها وجود دارد، را در بر دارد. مثلاً در وفات مرحوم مجلسی گفته شده:
«ماه رمضان که 27اش کم شد،                                                                   تاریخ وفات باقر اعلم شد»
در این مثال، الفاظ مورد نیز بیان‌گر آنند که:
1-    از ماه رمضان که 27 روز گذشت، وفات علامه مجلسی که همان باقر اعلم است، فرا رسید.
2-    محاسبۀ حروف ابجد کلمۀ «ماه رمضان» و کم کردن، عدد 27 از حاصل آن، تاریخ وفات علامه مجلسی را نشان می­‌دهد.
این مادّه‌تاریخ، چیزی بیش از ماده‌تاریخ­‌های عادی است.
مرحوم جّد ما شبیه همین مادّه تاریخ را برای ولادت آیت الله والد به کار برده­‌اند: «از مبارک رمضان، 8 کم، هنگام سحور»
آیت الله والد هشتم ماه رمضان به دنیا آمدند؛ معنای این مادّه­‌تاریخ آن است که با محاسبۀ حروف ابجد کلمۀ «مبارک رمضان» 1354 به دست می­‌آید که با کم کردن 8 از آن، عدد 1346 به دست می­‌آید که سال تولد آیت الله والد است.
اساساً مادّه­‌تاریخ­‌ها بر پایۀ همین بازی­‌های لفظی استوار است.
مادّه­‌تاریخ جالبی در مورد تاریخ سقوط تِزارهای روسیه وجود دارد که در سال 1335 قمری رخ داده است. پیش از حکومت بِلشویک کمونیست­ها، سلسلۀ تِزارها حاکم بودند. پس از سقوط تزارها، بلشویک کمونیست­ها روی کار آمدند که نام روسیه به شوروی تغییر پیدا کرد. داستان بمباران حرم مطهر امام رضا علیه السلام نیز در زمان همین تزارها صورت گرفت که مرحوم جدّ ما مادّه­‌تاریخ آن را در الکلام یجرّ الکلام ذکر نموده و مطلب جالبی در مورد آن نقل نموده­‌اند. بمباران حرم امام رضا علیه السلام آسیب معنوی بزرگی به باورهای ایمانی شیعیان وارد کرد و بسیار ناراحت کننده بود. بدبختی تزارها به هنگام سقوط، در حقیقت ترمیم آن آسیب معنوی محسوب می­‌شد. فاصلۀ زمانی بین بمباران و سقوط تزارها را در خاطر ندارم ولی این فاصله به گونه­‌ای بود که همۀ مردم ایران تصور می­‌کردند این سقوط، مجازات بمباران حرم امام رضا علیه السلام بود. مادّه­‌تاریخ ذکر شده از این قرار است:
«صدایی بر آمد ز پُتر گِراد (پُتر گِراد نام قبلی لِنین گِراد[3] است)                   که شَه اشک­‌ریزان ز تخت اوفتاد»
در کلمۀ تخت، دو بار حرف «ت» تکرار شده است که حرف ابجدش 400 است که جمعاً می‌­شود 800؛ به علاوۀ 600 که حرف ابجد حرف «خ» است، می­‌شود1400؛ در کلمۀ «شَه» نیز سه نقطه‌­اش به عنوان اشک ملاحظه شده، و کلمۀ اش‌ک­ریزان به معنای آن است که سه نقطۀ «شه» انداخته شود تا بشود «سَه»؛ حرف ابجد «سَه» می­شود، 65؛ این شعر در واقع می­‌گوید 65 را از 1400 کم کن تا تاریخ سقوط تزارها را به دست آوری؛ 1400 منهای 65 می­‌شود1335.
این­ نوعی استعمالات است که توأم با پیچیدگی بسیار زیاد است.
یک نوع دیگر از معانی تفهیمی هستند که با نوعی پیجیدگی همراه است و در ادبیات به نام معمّاهای ادبی شناخته می­شود. امروزه از چنین جملاتی استفاده نمی­‌شود اما سابقاً یکی از تفریحات اهل فضل، طرح معمّاهای ادبی و حلّ آن­ها بوده است. یکی از معمّاهای ادبی به این شکل است که خود دوستان می­‌توانند به حلّ آن بپردازند:
«به تازی و دریّ و قلب و تحریف                                                            ز لَعلِ یار خواهم ضدّ شرقی»
این معمّا نیز همراه با بازی با الفاظ است. تازی یعنی عربی کردن کلمه؛ دریّ یعنی فارسی کردن کلمۀ عربی؛ قلب یعنی دگرگونی و پس و پیش کردن؛ تصحیف یعنی تبدیل واژه­‌ای به واژۀ مشابه بدون در نظر گرفتن نقطه؛ مثلاً کلمۀ باد و یاد، از جهت تصحیفی یکی هستند. این توضیحات مقدماتی بود برای کسی که می­‌خواهد معمّا را حل کند. این معمّا در واقع می­‌خواهد بگوید برای فهمیدن درخواست، باید این بازی با الفاظ را انجام دهید.
شایان ذکر است که تمام این­‌ها در چهارچوب همان معانی مستعمل­‌فیه است و از قبیل استعمال لفظ در اکثر از معنا است.
مثال دیگر استعمال لفظ در اکثر از معنا، مربوط به داستان شخصی که است که دوست داشته در زمان صفویه قاضی بشود. در زمان صفویه کارهای مذهبی_حکومتی به دست صدر بوده است. صدرها کسانی بودند که قاضی را تعیین می‌­کردند. یک جایگاه، جایگاهِ شیخ الإسلامی بوده است که آن نیز توسط پادشاه تعیین می‌­شده ولی حکومتی نبوده؛ شیخ الإسلام شخصیت برجستۀ مذهبی بوده که خودش جایگاهی داشته و پادشاه این جایگاه را به رسمیت می­‌شناخته است. اما صدرها این‌طور نبودند و کل جایگاهشان از طرف حکومت بوده است لذا ممکن است شخصی که عالم بوده اما عالم برجسته‌­ای نبوده، توسط حاکم به عنوان صدر تعیین شود. تعیین قضات به دست صدرها بوده است. شخصی بوده که دوست داشته قاضی بشود ولی صدر حاضر نبوده او را به عنوان قاضی تعیین کند؛ او برای جلب رضایت صدر یک خر به صدر رشوه می­‌دهد و قضاوت را به دست می‌­آورد. شاعر در وصف این حادثه شعری سراییده و می­‌گوید:
«ز گلپایگان رفت شخصی به اردو (یعنی اردوی سلطنتی                        که قاضی شود، صدر راضی نمی‌­شد»
«به رشوت خری داد و بستد قضا را                                                        اگر خر نمی­‌بود قاضی نمی­‌شد»
در این شعر، کلمۀ «خر» هم در معنای حقیقی و هم در معنای مجازی استعمال شده است. همچنین کلمۀ «نمی­‌بود» هم در مفاد کان تامه و هم در مفاد کان ناقصه استعمال شده است. شاعر دو ترکیب کاملاً متفاوت را در این شعر به کار گرفته است که از قبیل استعمال لفظ در اکثر از معنا است.
مثال­‌های استعمال لفظ در اکثر از معنا تماماً از قبیل تعدد مدلول‌­های استعمالی هستند.


[1] مقرّر: مرحوم اراکی درست است نه مرحوم صدر.
[2] دررالفوائد ( طبع جديد )، ص: 5
[3] ظاهراً پتروگراد درست است که نام لنین گراد بوده و همان سن پترزبورگ کنونی است.
پاسخ
#2
سلام علیکم 

فرق این استعمال هایی که استاد به عنوان استعمال لفظ در اکثر از معنا پذیرفته اند با استعمالات دیگری که در چند مطلب قبل تان از استاد برای بحث  "ارادۀ تفهیمی غیر استعمالی" آوردید (مثل همان شعر ها و ....) در چیست؟
پاسخ
#3
به فرموده استاد مثال­‌های استعمال لفظ در اکثر از معنا تماماً از قبیل تعدد مدلول‌­های استعمالی هستند.
اما اراده تفهیمی غیر استعمالی، تعدد مدلول استعمالی نیست
پاسخ
#4
یعنی از آن مثال هایی که در "ارادۀ تفهیمی غیر استعمالی" زدند هیچ کدام مدلول استعمالی نبود یا به عکس این مثالهایی که اینجا زده اند را نمی شود به تحلیلی که در همان [b]"ارادۀ تفهیمی غیر استعمالی" برگرداند؟[/b]

[b]اگر به نحوی بتوان به آنها برگرداند بنظر دیگر نمی توانند شاهد مثال باشند. [/b]
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  روش شناخت استعمال بلا تعوّل به منظور کشف معنای حقیقی مسعود عطار منش 0 27 1-ارديبهشت-1403, 13:54
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  دخالت عنصری زائد بر افهام در حقیقت استعمال مسعود عطار منش 0 30 26-فروردين-1403, 12:39
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقش استعمال در شکل‌گیری کتب لغت مسعود عطار منش 0 56 21-فروردين-1403, 11:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقش استعمال در روند آشنایی انسان با معانی حقیقی واژگان مسعود عطار منش 0 56 21-فروردين-1403, 11:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفکیک مراد تفهیمی، از مراد جدّی و دواعی استعمال مسعود عطار منش 2 150 3-فروردين-1403, 22:19
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مقصود از کثرت استعمال در بحث انصراف مسعود عطار منش 0 94 12-اسفند-1402, 11:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  انصراف حاصل از تلفیق غلبۀ وجود و کثرت استعمال مسعود عطار منش 2 197 18-بهمن-1402, 18:55
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال نقضی به دیدگاه شهید صدر در حقیقت استعمال مسعود عطار منش 0 57 22-دي-1402, 17:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حقیقت استعمال از منظر شهید صدر مسعود عطار منش 0 87 15-دي-1402, 16:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفاوت نداشتن استعمال حقیقی و مجازی در مستعمل فیه مسعود عطار منش 4 338 29-آذر-1402, 12:18
آخرین ارسال: 105767

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان