امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پذیرفتن روایت در تعارض در قدماء نشانه اعتماد به صدور روایت است
#1
سال گذشته در بحث عبادات مکروهه یک کبری را از آقای وحید خراسانی نقل و دفاع کردیم و خود ایشان در بحث روزه روز عاشوراء از آن استفاده می کردند. آن کبری این بود که که وقتی در استبصار و تهذیب روایتی را مورد استناد قرار بدهد و قدماء هم متعرض آن بحث می شوند، معلوم می شود که صدور آن مورد پذیرش بوده است. آن کبری در اینجا تطبیق پیدا می کند. چرا که علماء وقتی وارد بحث طهارت کافر کتابی می شوند و در پاسخ به آن به سراغ مرجحات باب تعارض می روند، نشان می دهد که به لحاظ صدور، مشکلی نمی دیدند. در نتیجه اگر روایتی بود که قدماء متعرض آن بشوند و وارد محل نزاع بشود اما در پاسخ به آن به سراغ مرجحات باب تعارض بروند، دلالت بر صحت صدور آن می کند.
.... سؤال: این روایت یک روایت در بین مجموعه روایات است و لذا به سند این روایت اشکال نمی کنند. ممکن است چند روایت در بین این مجموعه صحیح السند باشد و آنها در مقام رد سائر روایات باشند پاسخ استاد: من از کبرای شهرت عملیه جابر ضعف سند استفاده نمی کنم تا استناد را احراز کنم. من از کبرای دیگری استفاده می کنم و آنهم این که این روایت در زمره روایات طهارت ذاتی کافر کتابی است و علماء در حل تعارض، نمی گویند روایات طهارت کافر کتابی ضعیف هستند. ادامه سؤال: خوب نگویند. اگر در میان روایات دال بر طهارت کافر کتابی، یکی دو روایت صحیح باشد، همین کافی است پاسخ استاد: اتفاقا اگر یکی دو تا روایت صحیح السند بود، به سراغ مرجح اکثر صدورا می رفتند چون قدماء تعدی از مرجحات منصوصة می کردند. پس معلوم می شود که صدور آن ها را قبول داشته اند.  
... یک کبرای شهرت عملیه جابر ضعف سند داریم که صغرای آن احراز استناد چند مدرسه به روایت است. اینجا از این کبری ها استفاده نمی کنیم بلکه می خواهیم بگوییم وقتی علماء در باب تعارض وارد می شوند و به سراغ مرجحات می روند، پس صدور روایات طرف مقابل را قبول دارند مگر آن که به صورت تسلیمی جواب بدهند.( درس خارج فقه، جلسه97، 10 اردیبهشت 1403)  


فایل‌های پیوست
.docx   97 بررسی سند روایت و أن یغسل أحب إلی - 10 اردیبهشت 1403.docx (اندازه 92.53 KB / تعداد دانلود: 0)
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  «رجال»  معیار تواتر یک روایت محمد خداپرست 0 196 27-بهمن-1401, 16:16
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  رد قطعیت صدور تمام روایات کافی عرفان عزیزی 3 708 28-آذر-1401, 17:21
آخرین ارسال: haqiqi.1410
  معنای روایت بصائر الدرجات مهدی خسروبیگی 1 391 5-مرداد-1401, 06:17
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تشکیک در صدور برخی مطاعن دشمنان اهل بیت!! عرفان عزیزی 0 303 21-اسفند-1400, 09:18
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  دو تقریب برای اکثار روایت اجلا مسعود عطار منش 2 766 6-بهمن-1399, 12:45
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  انکار دلالت اکثار روایت اجلاء بر وثاقت درنگاه آیت الله سیستانی عرفان عزیزی 1 702 18-دي-1399, 20:40
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  نکاتی پیرامون اکثار روایت اجلا مسعود عطار منش 6 1,580 22-آبان-1399, 20:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  فرق بین نقل و روایت مهدی خسروبیگی 0 1,368 19-اسفند-1398, 22:30
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  میزان اعتماد قدماء بر قرائن در اعتبار سنجی احادیث محمود رفاهی فرد 0 1,891 9-ارديبهشت-1398, 11:33
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  سؤال:  عدم تضعیف راویِ پُر روایت مهدی قنبریان 1 5,146 6-خرداد-1394, 20:09
آخرین ارسال: عالم

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان