28-تير-1393, 17:46
سلام وتشکر از ایجاد محیط علمی مفید وتوجه حضرت عالی :
پاسخ :
اولا: طبق دلیل عقلی وحکمت شارع ، همچنان که قبلا عرض شد ،امروز ملاک سنی نه سالگی صحیح نیست والانسبت به آن زمان که بحثی نیست .
ثانیا: نوع دختران این زمان درنه سالگی حیض نمیشوند ولذا با این ملاک تخصیص اکثرلازم میآیدومخالف حکمت خداست که نوع مکلفینش درک عقلی برای پذیرش اوامرونواهی حق نداشته باشند ومع ذلک مکلف شوند.
ثالثا:نسبت به مؤیددوم ،قابلیت زناشویی(...دخل بامراه): اولا: چراشرط جواز دخول 9سالگی است چون غالبا دراین سن امکان آن بوده وبه بلوغ جسمی میرسیدند و امروز 9سال در این روایت بی معناست وکاملا معلوم است نسبت به آن زمان است.ثانیا: تفکیک بین سن بلوغ وزمان دخول چه دلبلی دارد؟ و شاید فهم اشتباه ازمراد امام وتناقضات پیش آمده موجب چنین تفکیکی شده است.
رابعا: حیض احتلام نیست اما هردواز یک زمان خاصی شروع میشود که همان بلوغ است ونوعا زمانی که دختر محتلم میشود حیض هم میشود ومهم این است که هردو ملاک طبیعی است و نه تعبدی وائمه آن زمان سن 9سال را برآن تظبیق داده اند.
پاسخ :
اولا: طبق دلیل عقلی وحکمت شارع ، همچنان که قبلا عرض شد ،امروز ملاک سنی نه سالگی صحیح نیست والانسبت به آن زمان که بحثی نیست .
ثانیا: نوع دختران این زمان درنه سالگی حیض نمیشوند ولذا با این ملاک تخصیص اکثرلازم میآیدومخالف حکمت خداست که نوع مکلفینش درک عقلی برای پذیرش اوامرونواهی حق نداشته باشند ومع ذلک مکلف شوند.
ثالثا:نسبت به مؤیددوم ،قابلیت زناشویی(...دخل بامراه): اولا: چراشرط جواز دخول 9سالگی است چون غالبا دراین سن امکان آن بوده وبه بلوغ جسمی میرسیدند و امروز 9سال در این روایت بی معناست وکاملا معلوم است نسبت به آن زمان است.ثانیا: تفکیک بین سن بلوغ وزمان دخول چه دلبلی دارد؟ و شاید فهم اشتباه ازمراد امام وتناقضات پیش آمده موجب چنین تفکیکی شده است.
رابعا: حیض احتلام نیست اما هردواز یک زمان خاصی شروع میشود که همان بلوغ است ونوعا زمانی که دختر محتلم میشود حیض هم میشود ومهم این است که هردو ملاک طبیعی است و نه تعبدی وائمه آن زمان سن 9سال را برآن تظبیق داده اند.