20-آذر-1391, 22:04
در بحث تنبیهات علم اجمالی شبهه محصوره (تنبیه ششم) مرحوم شیخ میفرماید در مشتبهات تدریجی با اینکه موجودات تدریجی هستند ولی اگر ابتلا به آنها دفعی باشد باید احتیاط کرد.
حال سوال این است که ایشان با وجود اینکه خروج از ابتلای عرفی را باعث عدم تنجز علم اجمالی می دانستند(تنبیه سوم) حتی اگر امکان عقلی هم داشته باشد چطور در مشتبهی که هنوز نیامده است و عقلا امکان انجام آن نیست ابتلا را بالفعل و دفعی دانسته است ؟
حال سوال این است که ایشان با وجود اینکه خروج از ابتلای عرفی را باعث عدم تنجز علم اجمالی می دانستند(تنبیه سوم) حتی اگر امکان عقلی هم داشته باشد چطور در مشتبهی که هنوز نیامده است و عقلا امکان انجام آن نیست ابتلا را بالفعل و دفعی دانسته است ؟