28-دي-1393, 17:13
بسم الله الرحمن الرحیم
به نظر می رسد اصل مطالب در مورد لباس روحانیت در مجموع سخنان اساتید و طلاب گرامی کاملا بیان شد.
به نظر می رسد خیلی ازمسائلی که حرمت شرعی آن و قبح عقلائی آن ثابت نشده است و ثانیاً فوائد آن فی الجمله آشکار است دلیلی برای تأیید مستقیم شارع نیاز ندارد بلکه برای رد آن باید اقامه ی دلیل نمود
لباس روجانیت نیز از همین موارد شمرده میشود . و اشکالات بعضی از دوستان که با این لباس، روحانی خود را از مردم جدا می کند و... نمی تواند دلیلی تام بر عدم رحجان این لباس باشد با توجه به همه ی فوائدی که بر آن مترتب است.
البته نباید فراموش شود که گاهی تکبر در این لباس باعث جدای از مردم می شود نه خود لباس..
البته این نکته قابل تأمل است که اگر بتوان بشکلی و روشی نوع این لباس را تغییر داد مثلا قبا و عبایی کوتاهتر و ... که برای خود طلاب هم آسان تر باشد اشکالی فی نفسه نخواهد داشت
همانگونه که سابقا معمولا طلاب پالتوهایی می پوشیدند که شاید در اکثر موارد ممیزه ی آنها شمرده می شد و ...
این نکته هم قابل دقت است که صرف عمامه و قبا و عبا را با نسبت به لباس رسول(ص) دادن نمی توان مقدس نمود همانگونه که در عرف جامعه و ... مطرح است والا علی القاعده لباس رسول ا لله شبیه به لباس عرب های عربستان و ... باید باشد پس باید گفت دشداشه نیز مقدس است. لذا اصل تقدس و نسبت تقدس دادن به لباس روحانیت از باب لباس حضرت رسول(ص) نیست بلکه به خاطر تشابه جایگاه روحانی به جایگاه حضرت رسو ل و ائمه(علیهم السلام ) است یعنی از آنجایی که این لباس نماد خدمت به دین و مسئولیتی پیامبر گونه است مقدس شده است.
به نظر می رسد اصل مطالب در مورد لباس روحانیت در مجموع سخنان اساتید و طلاب گرامی کاملا بیان شد.
به نظر می رسد خیلی ازمسائلی که حرمت شرعی آن و قبح عقلائی آن ثابت نشده است و ثانیاً فوائد آن فی الجمله آشکار است دلیلی برای تأیید مستقیم شارع نیاز ندارد بلکه برای رد آن باید اقامه ی دلیل نمود
لباس روجانیت نیز از همین موارد شمرده میشود . و اشکالات بعضی از دوستان که با این لباس، روحانی خود را از مردم جدا می کند و... نمی تواند دلیلی تام بر عدم رحجان این لباس باشد با توجه به همه ی فوائدی که بر آن مترتب است.
البته نباید فراموش شود که گاهی تکبر در این لباس باعث جدای از مردم می شود نه خود لباس..
البته این نکته قابل تأمل است که اگر بتوان بشکلی و روشی نوع این لباس را تغییر داد مثلا قبا و عبایی کوتاهتر و ... که برای خود طلاب هم آسان تر باشد اشکالی فی نفسه نخواهد داشت
همانگونه که سابقا معمولا طلاب پالتوهایی می پوشیدند که شاید در اکثر موارد ممیزه ی آنها شمرده می شد و ...
این نکته هم قابل دقت است که صرف عمامه و قبا و عبا را با نسبت به لباس رسول(ص) دادن نمی توان مقدس نمود همانگونه که در عرف جامعه و ... مطرح است والا علی القاعده لباس رسول ا لله شبیه به لباس عرب های عربستان و ... باید باشد پس باید گفت دشداشه نیز مقدس است. لذا اصل تقدس و نسبت تقدس دادن به لباس روحانیت از باب لباس حضرت رسول(ص) نیست بلکه به خاطر تشابه جایگاه روحانی به جایگاه حضرت رسو ل و ائمه(علیهم السلام ) است یعنی از آنجایی که این لباس نماد خدمت به دین و مسئولیتی پیامبر گونه است مقدس شده است.