امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نظر استاد قایینی در رابطه تنجز علم اجمالی در موارد خارج از محل ابتلاء
#2
به نظر می رسد باید بین لغویت عقلی و عرفی تفکیک کرد . در مثال مذکور اگر چه امکان قصد قربت لغویت عقلی را از بین می برد ولکن با توجه به این که تشخیص اطلاق و عدم اطلاقِ ادله به عرف واگذار شده اگر عرف فایده مذکور را نبیند اطلاق دلیل را نسبت به مورد مذکور منتفی میداند و به بیان دیگر عرف وقتی نسبت به یک موردی ابتلاء ندارد اگر به او نسبت به آن مورد تکلیفی صورت گیرد یک نحوه لغویت در آن مشاهده می کند و نسبت به فوائد و اغراض خفی مثل امکان قصد قربت و امثال آن غفلت نوعیه داشته و نمی تواند آنها را مصحح اطلاق قرار دهد و  همین نکته موجب عدم اطلاق دلیل در نزد عرف است .
پاسخ
 سپاس شده توسط مومن


پیام‌های این موضوع
RE: نقد ظر استاد قایینی در رابطه تنجز علم اجمالی در موارد خارج از محل ابتلاء - توسط مسعود عطار منش - 26-دي-1396, 11:34

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تهافت کلام مرحوم نایینی در انقلاب نسبت و اختصاص قرینیت عرفی به موارد تنافی ذاتی رضا اسکندری 2 797 20-دي-1400, 09:17
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  دو اشکال بدیع از استاد قائینی به علامیت تبادر مومن 0 1,194 11-آذر-1398, 19:29
آخرین ارسال: مومن
  اشکال به شهید صدر و استاد در اصل ثانوی متعرضین مومن 0 1,658 19-اسفند-1397, 17:11
آخرین ارسال: مومن
  اشکال استاد به مرحوم آخوند در استصحاب مجهولی التاریخ حسین بن علی 1 3,427 26-دي-1396, 18:06
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  کلام مرحوم شیخ در موارد شک در ابتلاء و وجه آن: محیا 0 3,162 7-اسفند-1393, 11:23
آخرین ارسال: محیا

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان