ارسالها: 14
موضوعها: 6
تاریخ عضویت: آبان 1391
اعتبار:
2
سپاس ها 2
سپاس شده 24 بار در 7 ارسال
فقه گویا چیست و مبانی فکری آن کدام است ؟
چه کسی طرح کننده این نوع از اجتهاد است :
چرا برخی با هزینه های فراوان در صدد ترویج افکار این شخص بعد از سه سال از فوت او می باشند ؟
آیا دلسوزیهای او برای قرآن باید نتیجه اش حذف سنت از دایره استنباط باشد ؟
آیا او دلیل قانع کننده ای برای گذر از فقه هزار ساله سنتی اقامه کرده است ؟
...
دوستان عزیز این بحث را جدی بگیرند
ارسالها: 230
موضوعها: 64
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
4
سپاس ها 7
سپاس شده 92 بار در 78 ارسال
ظاهرا فقه گویا در زمانی مطرح شد که در ابتدای انقلاب بحث از فقه پویا مطرح شد و عده ای از آن حمایت می کردند. ایشان فقه گویا را در مقابل با فقه پویا مطرح کرد و معتقد بود فقه گویا چیز سومی است در مقابل فقه سنتی و فقه پویا.
ظاهرا غیر از خود ایشان فرد دیگری به این نظریه معتقد نشد و نظریه نیز مبتنی بر مبانی محکمی نیست علاوه که حواشی و نتایج بسیار زیادی دارد.
از این جهت که نمی دانم آیا این جا محل طرح این نوع صحبت ها هست یا نیست منتظر تایید مدیران محترم تالار می مانم. اگر اجازه این مباحث داده شد بنده نیز در بحث شرکت خواهم کرد.
ارسالها: 14
موضوعها: 6
تاریخ عضویت: آبان 1391
اعتبار:
2
سپاس ها 2
سپاس شده 24 بار در 7 ارسال
روی این جهت که این تفکر مورد ترویج عده ای میباشد به طوری که ماههاست بنر یک همایش چند ساعته از این طیف در اماکن مهم شهر قم زده شده است و در فضای مجازی جز موارد نادری جوابی برای این تفکر وجود ندارد لذا فکر میکنم جا دارد به مرور زمان در این مکان به ادله و جوابهای این فکر پرداخته شود البته نظر نهایی با مدیر است .
ارسالها: 112
موضوعها: 17
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
2
سپاس ها 30
سپاس شده 35 بار در 29 ارسال
برای تآیید بطلان این روش می توانید به نظریه ی طهرانی در بحث محرمیّت و ازدواج با فرزندخوانده مراجعه نمایید تا بطلان روش برای شما روشن گردد. با جستجو در اینترنت به راحتی نظر ایشان و نحوه ی استدلال ایشان را بدست خواهید آورید.
ارسالها: 14
موضوعها: 6
تاریخ عضویت: آبان 1391
اعتبار:
2
سپاس ها 2
سپاس شده 24 بار در 7 ارسال
21-اسفند-1393, 23:47
(آخرین تغییر در ارسال: 22-اسفند-1393, 00:01 توسط عابدی اردکانی.)
جدای از اینکه ایشان در موضوعات مختلف احکام به چه احکامی رسیده است که آنها نیز حتی بنا بر مبنای خود ایشان قابلیت نقد زیادی دارد، مهمترین بحثی که با ایشان وجود دارد و یک مخاطب منصف را به تامل وا میدارد این است که به چه دلیل ایشان از سنت اعراض کرده است و ثمره زحمات هزار ساله ائمه اطهار(علیه السلام)، راویان و شاگردان ائمه ،صاحبان اصول اولیه، صاحبان مجامع روایی ، فقهای متاخر و متقدم در بیان احکام الهی و رساندن این احکام به نسلهای شیعه در غیبت کبری را نادیده گرفته است؟
آیا ایشان برای گذر از این همه میراث چه دلیلی اقامه کرده است . چگونه ایشان توانسته خود را قانع کند که تمامی علمای شیعه در زمان حضور و غیبت از متاخرین و متقدمین گرفته تا اخباری و اصولی با آن دقتهای فوق العاده¬شان همه به راهی اشتباه رفته اند و ایشان تنها کسی ست که به فهم دقیق از راه استنباط احکام مفتخر گردیده است.
او در کتاب فقه گویا(ص22-23) استدلال نمایی بر این مساله بیان میکند که قضاوت را به مخاطبین واگذار میکنیم :
حدیث با ابتلائاتی مانند رجال سند، خبر واحد، متضاد، احتمال جعل، احتمال تقیه، نقل به معنا، تقطیع، احتمال منسوخ بودن با قرآن حتی تحمل ظنی بودن را ندارد ولی قرآن هیچ کدام از این موانع را هرگز ندارد، و در دلالت هم همچون سایر جهاتش بزرگترین معجزه الهی ست و راه فهمش نیز بسیار راهوارتر و روشن میباشد.
در واقع ایشان چنان از این مسائل مربوط به حدیث یاد کرده که گویی کسی متوجه آن نبوده است و در نتیجه کلا صورت مساله را که حجیت رجوع به اخبار است را پاک میکند
ارسالها: 230
موضوعها: 64
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
4
سپاس ها 7
سپاس شده 92 بار در 78 ارسال
ایشان همان طور که در کتابش تصریح دارد فقط ادله قطعی را حجت می داند و حجیت ظنون را نمی پذیرد.
البته ایشان ظواهر قرآن را نیز قطعی می دانند و لذا قرآن را سندا و دلالتا قطعی حسابی می کنند و سنت متواتر و قطعی را نیز می پذیرند.
هر چند ما در اصول فقه مبنای محال بودن حجیت ظنون را از مرحوم ابن قبه شنیده ایم و استدلالات و نقد آن را نیز دیده ایم اما متاسفانه ایشان برای مختار خودشان هیچ استدلال ارزشمندی ارائه نمی کنند.