امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
موضوع شناسی و اجتهاد
#1
با سلام
یکی از مطالبی که مهم است به آن توجه شود آشنایی فقیه با موضوعات است،و تعابیری در روایات شریفه نظیر:
وَ الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِسُ شاید بیانگر همین معنا باشد.
از طرفی معروف شده که شان فقیه بیان کلیات و کبریات است و تشخیص موضوع با مکلف است.
آیا می توان بین این دو مساله جمع کرد یا اینکه حق را به طور کلی به یکی از دو طرف باید داد.
به نظر می رسد بین این دو مطلب می توان به راحتی جمع نمود.
اما در توضیح علمی مطلب اول این گونه شروع می کنم:
همانطور که می دانید فقیه بایستی مستندا به حجتی فتوا بدهد حال یا این حجت ها حجیت شان ذاتی است و یا این که ذاتی نبوده و در ذیل مباحث اصولی حجیتشان بررسی می شود،یکی از حجت ها اطمینان فقیه است. به این معنا که اگر فقیه در استظهار و ... به اطمینان برسد می تواند مستندا به آن فتوا بدهد.
و بحث از موضوعات نقش خود را در این قسمت آشکار می کند؛یعنی در مقدمات استظهار و ....
یک مثال برای حجیت اطمینان و منشا اثر بودن آن.
این مطلب را بنده به درخواست یکی از رفقای تهران که از اساتید هستند، از خدمت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد جواد شبیری پرسیدم.
سوال این بود که آیا صحیفه سجادیه می تواند مبنای فتوا قرار بگیرد یا خیر؟
ایشان فرمودند- البته به اختصار و حذف جزئیات- که عمده دلیل ما برای حجیت این کتاب شریف قوت متن و مکاشفه ای است -که اگر اشتباه نکنم مرحوم مجلسی در این زمینه بیان کرده اند- که با خواندن این مکاشفه اطمینان به دست می آید و حجیت اطمینان هم که پذیرفته شده است و در نتیجه می تواند مستند فتوا قرار بگیرد.
حال در همین مثال اگر برای فقیهی چنین اطمینانی حاصل نشود دیگر نمی تواند طبق آن فتوا بدهد و بالعکس. و می دانیم حصول اطمینان برای فرد ارتباط مستقیم با محیط زندگی و فرهنگ آن جا و ... دارد.
ان شاء الله در ادامه مصادیق عینی بیشتری قرار می دهیم تا مساله به طور واضح برای همگی آشکار شود.
پاسخ
#2
فرموده اید:
نقل قول:و بحث از موضوعات نقش خود را در این قسمت آشکار می کند؛یعنی در مقدمات استظهار و ....
این قسمت از کلام شما برای بنده روشن نشد. آیا موضوعات در این جمله همان معنای موضوعاتی را می دهد که فقیه حق دخالت در آنها را ندارد؟
ارتباط این موضوعات با موضوعاتی که محل بحث شما بود چیست؟
پاسخ
#3
با سلام
خدمت کاربر گرامی rayhan
همانطور که عرض کردم دو تا مساله است و این دو نبایستی با یکدیگر خلط شود،
هنوز بنده به تفاوت کامل این دو اشاره نکرده ام و فقط در بخش اول توضیحاتی را عرض کردم.
حال چون شما زودتر سوال کردید قبل از ادامه دادن سیر معمول خودم، یک جواب کوتاه با بیان دیگر به شما عرض می کنم.
«شناختن موضوعات» دو تا نقش ایفا می کنند؛ یکی قبل از فتوای فقیه و دیگری بعد از فتوا.
در مساله دوم: فقیه موضوع و محمول حکم را به طور شفاف بیان کرده است از این رو تطبیق این احکام بر موضوعات به عهده مکلفین واگذار می شود، و به تعبیر بهتر در این موارد گفته می شود که شان فقیه این نیست که در این مسائل دخالت کند گرچه به عنوان خبره و یا مشاور می توان نظیر ایشان را جویا شد و لکن الزام شرعی بر مکلف نخواهد داشت.
اما در مساله اول: قبل از رسیدن فقیه به فتوا، آشنایی فقیه با موضوعات، در بعضی از مقدمات استنباط ثمره خود را نشان می دهد که در این زمینه با مثال های متعددی که زده می شود بحث شفاف می شود.
به عنوان مثال: در بحث از نجاست داخل بدن و این که اگر شیئی داخل بدن به نجاست برخورد کند و در حالی از بدن خارج شود که عین نجاست در آن نباشد.
بعضی از فقها به خاطر عدم آشنایی کامل با آناتومی بدن، استدلالی را بیان می دارند که ثمره آن قول به نجاست و یا طهارت در مساله می شود.
مفصل این بحث را در درس خارج آیت الله شب زنده دار حفظه الله می توانید پیگیری کنید، و بنده ان شاء الله در پست بعدی مطلب را خدمتتان بیان می کنم.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دليل مشهور در لزوم نياز علوم به موضوع مهدی خسروبیگی 0 702 27-دي-1402, 10:42
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  اختلاف نسخه: نسخه شناسی و تاثیر آن در اجتهاد 82036 4 7,345 9-آبان-1395, 10:26
آخرین ارسال: aad1416
  موضوع نجاست در بدن پرنده، خود پرنده است نه خون موجود در بدن آن!!! meisam 1 4,629 6-اسفند-1393, 18:04
آخرین ارسال: خطیب توانا

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان