15-فروردين-1394, 14:52
آیا این ادعا که کثیری از روایات نقل به مضمون شده اند، صحیح است؟
سؤال: نقل به مضمون شدن روایات
|
|||||||||
15-فروردين-1394, 14:52
آیا این ادعا که کثیری از روایات نقل به مضمون شده اند، صحیح است؟
15-فروردين-1394, 16:28
بله. دلیل روشن آن، روایات بسیاری است که از یک راوی می باشد ولی الفاظ آن مختلف نقل شده است، مثل روایات سماعه در حرمت بیع مصحف و ... مخصوصاً روایاتی که هر دو به صورت سؤال می باشد؛ زیرا وجهی برای تکرّر سؤال نیست، پس انسان مطمئن می شود که یک سؤال بیشتر در کار نبوده، ولی با این وجود، الفاظ این روایات مختلف می باشد. آیت الله بروجردی که روایات متعدّد باب را به روایات اندکی بر می گرداند، کثرت نقل به معنا را قائل بوده است؛ زیرا بسیاری از روایاتی که ایشان متّحد می کند با الفاظ مختلفی نقل شده است.
15-فروردين-1394, 16:34
البتّه این در صورتی است که مراد از نقل مضمون، همان نقل به معنا باشد و گرنه دون إثبات کثرته خرط القتاد.
24-تير-1394, 15:22
بسم الله الرحمن الرحیم
این کلام که روایات نقل به معنا می شوند کاملا صحیح است و اصلا خود امامان این اجازه را داده اند.مثلا روایت صحیح زیر: مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَسْمَعُ الْحَدِيثَ مِنْكَ فَأَزِيدُ وَ أَنْقُصُ قَالَ إِنْ كُنْتَ تُرِيدُ مَعَانِيَهُ فَلَا بَأْس (الكافي ج1 ص51 ). صاحب مشرعه بحار الانوار در صفحه ی 77 از جلد یک این کتاب بحث جالبی در این باره آورده اند که برای اطلاع بیشتر می توانید مراجعه کنید. یا حق
| |||||||||
|