15-فروردين-1394, 16:28
بله. دلیل روشن آن، روایات بسیاری است که از یک راوی می باشد ولی الفاظ آن مختلف نقل شده است، مثل روایات سماعه در حرمت بیع مصحف و ... مخصوصاً روایاتی که هر دو به صورت سؤال می باشد؛ زیرا وجهی برای تکرّر سؤال نیست، پس انسان مطمئن می شود که یک سؤال بیشتر در کار نبوده، ولی با این وجود، الفاظ این روایات مختلف می باشد. آیت الله بروجردی که روایات متعدّد باب را به روایات اندکی بر می گرداند، کثرت نقل به معنا را قائل بوده است؛ زیرا بسیاری از روایاتی که ایشان متّحد می کند با الفاظ مختلفی نقل شده است.