9-ارديبهشت-1394, 06:58
سلام
در این که ملاک ظهر شرعی چیست؟ از سه احتمال کلی(البته در ارتباط با شاخص) خارج نیست.
1. موضوعیت داشتن شاخص: به این معنا که حتما بایستی به شاخص نگاه کرد و بعد اقامه نماز.
2. طریقی( غیر محضه): یعنی این که خود شاخص از میان طرق ظنیه حجت شده است ولکن نیاز نیست با وجود علمِ به ظهر شرعی،جداگانه به شاخص هم توجه شود، نظیر این که گفته می شود شارع از میان ظنون، خبر واحد را حجت کرده است گرچه سایر طرق ظنیه کاشفیتشان از واقع، کمتر از خبر واحد هم نباشد.
مراد از علم به ظهر شرعی هم این است که اگر کسی از ملاحظه متعدد شاخص به یک قاعده و قانون علمی دسترسی پیدا کند دیگر نیازی به نصب شاخص ندارد بلکه می داند که اگر شاخص را هم نصب کند همان نتیجه را خواهد گرفت، نظیر این که موضوع حکمی «روز» باشد، در این صورت در مورد مکلفی که می داند در ساعت 9 آفتاب قطعا بالا آمده نیازی ندارد که به فضای بیرون نگاه کند تا موضوع را احراز کند.
3. طریقی محض: به این معنا که شاخص کمترین دخالتی در موضوع حکم نداشته و تنها یک راه برای کشف مکشوف است.
در این که مکشوف طبق این دیدگاه چیست ان شاءالله در پست های بعد.
1. موضوعیت داشتن شاخص: به این معنا که حتما بایستی به شاخص نگاه کرد و بعد اقامه نماز.
2. طریقی( غیر محضه): یعنی این که خود شاخص از میان طرق ظنیه حجت شده است ولکن نیاز نیست با وجود علمِ به ظهر شرعی،جداگانه به شاخص هم توجه شود، نظیر این که گفته می شود شارع از میان ظنون، خبر واحد را حجت کرده است گرچه سایر طرق ظنیه کاشفیتشان از واقع، کمتر از خبر واحد هم نباشد.
مراد از علم به ظهر شرعی هم این است که اگر کسی از ملاحظه متعدد شاخص به یک قاعده و قانون علمی دسترسی پیدا کند دیگر نیازی به نصب شاخص ندارد بلکه می داند که اگر شاخص را هم نصب کند همان نتیجه را خواهد گرفت، نظیر این که موضوع حکمی «روز» باشد، در این صورت در مورد مکلفی که می داند در ساعت 9 آفتاب قطعا بالا آمده نیازی ندارد که به فضای بیرون نگاه کند تا موضوع را احراز کند.
3. طریقی محض: به این معنا که شاخص کمترین دخالتی در موضوع حکم نداشته و تنها یک راه برای کشف مکشوف است.
در این که مکشوف طبق این دیدگاه چیست ان شاءالله در پست های بعد.