20-آبان-1393, 17:40
با سلام
ظاهرا خلاف مطلبی که فرمودید در جامعه وجود دارد چند درصد از موارد احتمال تأثیر وجود ندارد!!!
آیا حداقل احتمال ترک موقت و چند دقیقه ای یا چند ساعته وجود ندارد.
آیا احتمال اینکه هر امر به معروف مقدمه ای برای امر معروف دیگر که مؤثر واقع شود وجود ندارد!!
آیا احتمال اینکه مجموع امرو نهی ها مؤثر واقع شود وجود ندارد!!
و احتمالات دیگر....
بله اگر مبنا در امر به معروف و نهی از منکر علم به تأثیر بود کلام شما جای داشت اما مبنای معروف و مشهور احتمال تأثیر است.!!
و دیگر اینکه شاید امر به معروف و نهی از منکر عملی خوف ضرر جانی و ... داشته باشد اما انصافا امر به معروف و نهی از منکر لسانی و با رعایت شرایط خوف ضرر در حد صفر یا احتمال بسیار کم دارد.
و مسأله اشاد جاهل هم در جای خود در فقه بحث می شود ممکن است بعضی از موارد وارد امر به معروف و نهی از منکر نشود اما داخل در ارشاد جاهل به احکام قطعا خواهد بود .
ظاهرا خلاف مطلبی که فرمودید در جامعه وجود دارد چند درصد از موارد احتمال تأثیر وجود ندارد!!!
آیا حداقل احتمال ترک موقت و چند دقیقه ای یا چند ساعته وجود ندارد.
آیا احتمال اینکه هر امر به معروف مقدمه ای برای امر معروف دیگر که مؤثر واقع شود وجود ندارد!!
آیا احتمال اینکه مجموع امرو نهی ها مؤثر واقع شود وجود ندارد!!
و احتمالات دیگر....
بله اگر مبنا در امر به معروف و نهی از منکر علم به تأثیر بود کلام شما جای داشت اما مبنای معروف و مشهور احتمال تأثیر است.!!
و دیگر اینکه شاید امر به معروف و نهی از منکر عملی خوف ضرر جانی و ... داشته باشد اما انصافا امر به معروف و نهی از منکر لسانی و با رعایت شرایط خوف ضرر در حد صفر یا احتمال بسیار کم دارد.
و مسأله اشاد جاهل هم در جای خود در فقه بحث می شود ممکن است بعضی از موارد وارد امر به معروف و نهی از منکر نشود اما داخل در ارشاد جاهل به احکام قطعا خواهد بود .