امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
«روش شناسی» ولایت فقیه
#4
(22-آذر-1395, 22:58)امین 69 نوشته: برادر عزیز! بنده اصل حکومت شیعه در دوران غیبت را عرض کرده ام که مسلم عقلی است و اگر سنخ آن شناخته شود، هنگام رجوع به روایات هم فهمی بهتر از آن ها داریم. اما اگر بدون سنخ شناسی وارد بحث از مسئله شویم و سراغ روایات برویم، هر احتمالی را در فهم روایت تصور می کنیم، و از فهم درست دور می شویم. پس این خود دلیل اصلی و مسلم برای اثبات اصل حکومت است و نه مقدمه ی بعیده.
همین طور عرض کردم که این دلیل واضح ما را در پاسخ از شبهات هم کمک می کند. همیشه رویه ی عقلا همین است که در هنگام گرفتار شدن در شبهات اخذ به محکمات می کنند.

با سلام
برای روشن شدن اشکال کلام شما عین عبارات را بررسی می نماییم:
اگر جدای از بحث هایی که در مورد ولایت فقیه شده است و به صورت اولیه و بدون فکر به عاقبت نظرمان به این بحث بنگریم، به نظر بنده شکی در وجوب آن وجود ندارد.

هر تفکری برای زنده ماندن و اجرای آن نیاز به حکومت دارد. شاهد این مطلب، اولین ادعایی است که هر فرقه ای برای خود دارد و آن چیزی جز مشروعیت حکومتش نیست؛ چرا که می داند بدون این حق هرگز موفق به اجرای احکام و اعتقاداتش نیست.
 شما در این عبارت فرموده اید که «شکی در وجوب آن (ولایت فقیه) نیست و برای اثبات آن به این مطلب تمسک نموده اید که «هر تفکری برای زنده ماندن و اجرای آن نیاز به حکومت دارد»
اشکال این است که این دلیل آن مدعی را ثابت نمی کند زیرا نیاز به حکومت ثابت نمی کند که این حکومت لزوما توسط فقیه تشکیل شود و ولایت فقیه ثابت شود بله این کلام می تواند از مقدمات بعیده استدلال قرار بگیرد که بله حالا که نیاز به حکومت دارد لازم است این حکومت هم توسط فقیه اداره شود که این دلیل خاص خودش را می طلبد.

وقتی با این دید و مسلم عقلی به مسئله بنگریم شبهات را نیز راحت تر بر طرف می کنیم. مثل این که آیا این حق برای شیعه در زمان غیبت و وقتی امکان حکومت برای امام مطرح نیست، باز هم وجود دارد؟ حتماً یک مسلم عقلی را به همین زودی نمی توان منتفی دانست و بلکه تا جایی که ممکن است به فکر قیود آن می افتیم. همانند قید هایی که در روایات آمده و تأییدی بر حکم عقل است.

این مساله مسلم است که اگر مساله ای دلیل عقلی داشته باشد، می توان با تعمق بر روی  آن دلیل شبهات آن را پاسخ داد ولی اشکال این است که دلیل عقلی که شما آوردید ولایت فقیه را ثابت نمی کند بلکه لزوم حکومت شیعه و حق شیعه در تشکیل حکومت را ثابت می کند اما این مساله ربطی به ولایت فقیه ندارد.
اصولا اصل مساله در بحث ولایت فقیه همان قیود است یعنی آنچه مورد نظر است این است که این حکومت لازم چه قیودی دارد و توسط چه کسی و چگونه باید تشکیل شود؟ و این قیود است که باید با حکم عقل یا نقل ثابت شود. بله اگر مساله عقلی محض بود نیازی به روایات نیست ولی این اول الکلام که مساله ولایت فقیه با تمام قیودش عقلی محض است و این باید ثابت شود زیرا ممکن است ادعا شود ولایت داشتن بر دیگران نیاز به دلیل شرعی دارد (مثل ولایت اب و جد) و دلیل عقلی ولایت داشتن را ثابت نمیکند گرچه لزوم حکومت فقیه جامع شرائط را ثابت نماید.

پس اگر سنخ مسأله را شناختیم و با روشی درست به بحث وارد شدیم، دیگر درگیر اشکال سندی بر روایات نمی شویم و می دانیم که اگر روایات هم نبودند، باز عقل حکم به این مسئله می کرد و روایات همه تأییدی بر حکم عقل اند.
اگر بحث ولایت فقیه با تمام جزئیاتش بواسطه حکم عقل ثابت شود کلام شما صحیح است و نیازی به روایات نیست ولی عرض شد که این اول الکلام است که مساله ولایت فقیه با تمام جزئیاتش با حکم عقل ثابت شود و لذا ممکن است گفته شود که در مساله ولایت فقیه به روایات هم مستقلا نیاز است.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
ولایت فقیه - توسط امین 69 - 3-شهريور-1395, 11:21
RE: ولایت فقیه - توسط مهاجر - 22-آذر-1395, 14:03
RE: ولایت فقیه - توسط امین 69 - 22-آذر-1395, 22:58
RE: ولایت فقیه - توسط مهاجر - 15-دي-1395, 12:22
RE: ولایت فقیه - توسط امین 69 - 25-دي-1395, 23:27
RE: ولایت فقیه - توسط منتظرالقائم - 26-دي-1395, 17:51
RE: ولایت فقیه - توسط مهاجر - 6-بهمن-1395, 13:19
RE: ولایت فقیه - توسط امین 69 - 27-دي-1395, 18:08
RE: ولایت فقیه - توسط امین 69 - 7-بهمن-1395, 18:27

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  عدم جواز رجوع به فقیه در موضوعات شرعی همانند ولایت فقیه و سهم امام ارادتمند آیت الله مکارم 5 2,647 20-ارديبهشت-1399, 19:31
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  آیا از این روایات نقد ولایت فقیه استفاده می شود؟ سید محمد صادق رضوی 9 9,541 19-فروردين-1398, 16:31
آخرین ارسال: سید محمد صادق رضوی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان