24-آبان-1395, 16:15
برای پاسخ از این سوال به نظرم باید به چند نکته توجه کرد:
. شناختن سنخ موضوع
. حجیت عقل
. نگاه دقیق به قاعده ی «قبح عقاب بلا بیان»
اول این که این موضوع کاملا عقلی است و انسان ها درک کاملی جدا از شرع از آن دارند.
دوم این که عقل بنابر روایات، حجت باطنی است و در عرض حجت ظاهری(انبیاء) قرار می گیرد.
سوم این که باید به «بیان» در قاعده ی «قبح عقاب بلا بیان» توجه کرد. اگر گفتیم که عقل در کنار نقل قرار می گیرد، اگر جایی عقل حکم به برائت کرد، این برائت شرعی هم هست؛ در واقع ما برای فهمیدن احکام الهی دو راه داریم: عقل و نقل. برای یافتن بیان، باید به هر دوی این ها نگریست.
گر چه ممکن است شارع از باب تسهیل و مدارا جایی احتیاطی را که عقل لازم می داند، از گردن ما بردارد.
. شناختن سنخ موضوع
. حجیت عقل
. نگاه دقیق به قاعده ی «قبح عقاب بلا بیان»
اول این که این موضوع کاملا عقلی است و انسان ها درک کاملی جدا از شرع از آن دارند.
دوم این که عقل بنابر روایات، حجت باطنی است و در عرض حجت ظاهری(انبیاء) قرار می گیرد.
سوم این که باید به «بیان» در قاعده ی «قبح عقاب بلا بیان» توجه کرد. اگر گفتیم که عقل در کنار نقل قرار می گیرد، اگر جایی عقل حکم به برائت کرد، این برائت شرعی هم هست؛ در واقع ما برای فهمیدن احکام الهی دو راه داریم: عقل و نقل. برای یافتن بیان، باید به هر دوی این ها نگریست.
گر چه ممکن است شارع از باب تسهیل و مدارا جایی احتیاطی را که عقل لازم می داند، از گردن ما بردارد.
samimi.blog.ir