16-بهمن-1395, 18:23
نکته ی اول این که متوجه نمی شوم که چرا بحث را سوق داده اید به مواردی از ظن در قرآن که مورد بحث نیست؛ موضوع بحث ظنی منهی در قرآن است نه موارد دیگر، یعنی هر جایی که در قرآن از این مرتبه از علم نهی شده باشد.
اما تحلیل آخری که توسط شما نوشته شد؛ شما عدم حجیت این مرتبه از علم را مفروض گرفته اید و بعد می فرمایید که قطعاً تخصیص خورده است. سوال این است که در ابتدا آیا این آیه و مانند آن، دلالت بر عدم حجیت ظن مصطلح امروزی دارند، یا این که بنابر نظر آقای مکارم اصلاً این آیات ناظر به معنای امروزی ظن نیست و قابل استدلال نمی باشد؟
همچنین شما می فرمایید که حجیت علم عرف ذاتی است!!! آیا به نظر شما شیخ انصاری حجیت ذاتی یک چیز را منکر شده است که قسمت زیادی از کتابش(ظن) را به بحث از حجیت آن اختصاص داده است و غالب استدلالات برای اثبات آن را یکی پس از دیگری رد می کند؟!
اما تحلیل آخری که توسط شما نوشته شد؛ شما عدم حجیت این مرتبه از علم را مفروض گرفته اید و بعد می فرمایید که قطعاً تخصیص خورده است. سوال این است که در ابتدا آیا این آیه و مانند آن، دلالت بر عدم حجیت ظن مصطلح امروزی دارند، یا این که بنابر نظر آقای مکارم اصلاً این آیات ناظر به معنای امروزی ظن نیست و قابل استدلال نمی باشد؟
همچنین شما می فرمایید که حجیت علم عرف ذاتی است!!! آیا به نظر شما شیخ انصاری حجیت ذاتی یک چیز را منکر شده است که قسمت زیادی از کتابش(ظن) را به بحث از حجیت آن اختصاص داده است و غالب استدلالات برای اثبات آن را یکی پس از دیگری رد می کند؟!
samimi.blog.ir