ارسالها: 6
موضوعها: 6
تاریخ عضویت: بهمن 1391
اعتبار:
2
سپاس ها 0
سپاس شده 10 بار در 5 ارسال
آیا بین لزوم کفاره بواسطه انجام فعلی و حرمت آ ن فعل تلازم دارد؟ اقای خوئی و تبریزی رحمهما الله و اقای سیستانی دام ظله معتقد بعدم تلازم می باشند و از این جهت است که ایشان در خصوص تأخیر قضای ماه رمضان که برای هر روزی باید یک مدّ طعام بعنوان کفاره پرداخت داده شود ،فتوای بجواز می دهند و حکم به حرمت نمی دهند. و لکن استاد دام ظلّه معتقد است که اگر جه کلام این بزرگواران فی الجملة صحیح است ولکن این مطلب در خصوص کفارات إحرام صحیح نمی باشد ؛چرا که در خصوص تروک إحرام در إرتکاز متشرعه بین کفاره بر آن فعل و حرمت آن تلازم می باشد.[/font]
ارسالها: 27
موضوعها: 5
تاریخ عضویت: آذر 1391
اعتبار:
5
سپاس ها 7
سپاس شده 25 بار در 17 ارسال
البته لازم به ذکر است که بین کفاره وحرمت فعل درحال اختیار قائل به تلازم شده اند نه درحال اضطرار ونسیان و...زیرا درروایات مواردی وجود دارد که امر به کفاره کرده اند درحالی که یقینا آن فعل حرام نیست مثلا شخص مریض درحال احرام فرموده اند تظلیلش جائز است اما باید کفاره بدهد یامثلا دربحث صلوة کسی که نسیانا درلباس نجس نماز میخواند روایت دارد علیه القضاء عقوبة درحالی که قطعا فعل حرام مرتکب نشده است زیرا نسیانا بوده است فلذا کسانی که قائل به تلازم میشودند مقصودشان درحال عمد واختیار است.اگر دراین حال برای فعلی کفاره ثابت شود مرتکز این است که آن فعل حرام است.