4-بهمن-1396, 11:44
الغاء خصوصیت شکلهای متفاوتی دارد :
گاهی روایت ناظر به یک فرد خاص بوده و اصلا در مقام بیان مشابهات نیست ولی در عین حال عرف مطمئن می شود که این مورد با موارد مشابه فرق ندارد که این نوع از الغاء خصوصیت بازگشت به ملازمات عرفیه داشته و از ظواهر خارج است .
گاهی روایت در مقام بیان حالات یا موراد مختلف بوده در عین حال یک مورد یا فرد صرفاً بعنوان مثال یا فرد خفی در روایت ذکر شده است که از نفس روایت ولو بصورت غیر مستقیم و با دلالت سکوتیه حکم موارددیگر روشن می شود و این از ظهورات کلام محسوب می شود چون فرض این است که در مقام بیان افراد مورد نظر هم بوده است ؛ برای قسم اخیر می توان به مثالهایی همچون لا تقل لهما اف اشاره کرد که آیه مذکور در مقام بیان حکم بی احترامی به والدین است و بعنوان مثال فرد خفی را ذکر کرده است و از نفس آیه می توان حکم ضرب و شتم و ... را استفاده کرد .
گاهی روایت ناظر به یک فرد خاص بوده و اصلا در مقام بیان مشابهات نیست ولی در عین حال عرف مطمئن می شود که این مورد با موارد مشابه فرق ندارد که این نوع از الغاء خصوصیت بازگشت به ملازمات عرفیه داشته و از ظواهر خارج است .
گاهی روایت در مقام بیان حالات یا موراد مختلف بوده در عین حال یک مورد یا فرد صرفاً بعنوان مثال یا فرد خفی در روایت ذکر شده است که از نفس روایت ولو بصورت غیر مستقیم و با دلالت سکوتیه حکم موارددیگر روشن می شود و این از ظهورات کلام محسوب می شود چون فرض این است که در مقام بیان افراد مورد نظر هم بوده است ؛ برای قسم اخیر می توان به مثالهایی همچون لا تقل لهما اف اشاره کرد که آیه مذکور در مقام بیان حکم بی احترامی به والدین است و بعنوان مثال فرد خفی را ذکر کرده است و از نفس آیه می توان حکم ضرب و شتم و ... را استفاده کرد .