9-بهمن-1396, 14:35
با سلام
یکی از مسائلی که استاد مددی در ذیل بحث حجیت شهرت فتوایی مطرح نمودند این بود که اگر در جایی نظر مشهور فقها با نظر اعلم فقها متفاوت بود وظیفه عامی چیست؟ ایشان فرمودند که باید به قول مشهور عمل کند و دلیلشان هم سیره عقلا بود.
اشکال ما این است که اتفاقا سیره عقلا بر عمل به قول اعلم است. مثلا اگر شخصی بیماری صعب العلاجی داشته باشد و اکثر اطبا بگویند که درمان او از راه «الف» باید انجام شود و الا می میرد ولی حاذق ترین پزشکان بگوید باید از طریق «ب» درمان شود و الا می میرد. انسان عامی در چنین موضعی قول حاذق ترین را اختیار می کند. لذا سیره در چنین حالتی بر عمل به قول اعلم است.
یکی از مسائلی که استاد مددی در ذیل بحث حجیت شهرت فتوایی مطرح نمودند این بود که اگر در جایی نظر مشهور فقها با نظر اعلم فقها متفاوت بود وظیفه عامی چیست؟ ایشان فرمودند که باید به قول مشهور عمل کند و دلیلشان هم سیره عقلا بود.
اشکال ما این است که اتفاقا سیره عقلا بر عمل به قول اعلم است. مثلا اگر شخصی بیماری صعب العلاجی داشته باشد و اکثر اطبا بگویند که درمان او از راه «الف» باید انجام شود و الا می میرد ولی حاذق ترین پزشکان بگوید باید از طریق «ب» درمان شود و الا می میرد. انسان عامی در چنین موضعی قول حاذق ترین را اختیار می کند. لذا سیره در چنین حالتی بر عمل به قول اعلم است.