9-بهمن-1396, 20:46
(9-بهمن-1396, 15:26)محمود رفاهی فرد نوشته: اگر در همین مثال شما اکثر اطباء بگویند که خوردن انار باعث مرگ بیمار می شود و حاذق ترین اطباء بگوید که خوردن انار ضرری ندارد و البته فائده ای هم ندارد آیا عامی در حال التفات به مخالفت مشهور با اعلم اقدام به خوردن انار میکند؟ و اگر انار بخورد و بمیرد آیا عقلاء او را معذور می دانند یا ملامت میکنند؟
نقضی که فرمودید در صورت مشهور نبودن قول مخالف اعلم هم جاری است و این ناشی ازخصوصیت مورد است
بنابر این در شرایط مساوی ، اگر اعلم فتوایی بدهد و فرض شود مشهور علما هم در میانشان اعلم یا مساوی با او نباشد رجوع به مشهور و یا توقف وجه عقلایی ندارد