18-بهمن-1396, 12:40
(17-بهمن-1396, 21:00)حسین بن علی نوشته: آنچه آقای رفاهی نقل نمودند از بعضی از فقهاء به نظرم عقلایی نیستسلام و عرض ادب
اما استاد شهیدی در استفتایی که به ایشان نمودم مساله را خیلی عااالی حل نمودند
ایشان فرمودند مشکل در دو ناحیه است
1 مخالفت اعلم با مشهور
2مخالفت اعلم با احتیاط
در این در دو مساله بلکه مطلقا رجوع به اعلم حکم عقلاء نیست مگر آنکه اعلم در حد خیلی بالا باشد اما دلیل ما برای رجوع به اعلم اینستکه
اولا احتیاط در مخالفت اعلم با احتیاط خلاف مذاق قطعی شرع است
ثانیا رجوع به مجتهد مورد روایات و عقلاء است که اگر این رجوع مقید به مواردی شود که مشهور خلاف اعلم فتوا ندهند مقلد عامی متحیر شده و نقض غرض است
دلیل اولی ما نیز بر رجوع به مجتهد دوران امر بین تعین و تخییر است نه سیره عقلاءو نه مقبوله عمر بن حنظله
از بیان شما فی الجمله این مطلب را برداشت کردم که استاد شهیدی نظر به این دارند که در دوران بین اعلم و مشهور قولی مشهور مقدم است.
حقیر بخش های مختلفی از کلام شما را دقیق متوجه نشده ام. علاقه مندم که بیشتر توضیح بفرمایید.