24-بهمن-1396, 17:24
با سلام و سپاس فراوان
شما در یک جمله قائل به احتیاط هستید و در جایی که احتیاط ممکن نباشد قول مشهور را مقدم می دانید آن هم به این دلیل که اعلمیت اعلم را همان مشهور ثابت کرده اند.
نکته در همین دلیل است که وقتی مشهور اعلمیت را ثابت کرده اند این یعنی در موارد بسیاری به تجربه برای آن ها ثابت شده که آن ها خطا کرده اند ولی او خطا نکرده است. در نتیجه عقلا در این جا احتمال خطای اعلم را کمتر می دانند.
شما در یک جمله قائل به احتیاط هستید و در جایی که احتیاط ممکن نباشد قول مشهور را مقدم می دانید آن هم به این دلیل که اعلمیت اعلم را همان مشهور ثابت کرده اند.
نکته در همین دلیل است که وقتی مشهور اعلمیت را ثابت کرده اند این یعنی در موارد بسیاری به تجربه برای آن ها ثابت شده که آن ها خطا کرده اند ولی او خطا نکرده است. در نتیجه عقلا در این جا احتمال خطای اعلم را کمتر می دانند.