24-بهمن-1396, 19:49
برای اثبات کراهت نفسانی نسبت به منکر ادله ای قابل تصویر است. ازجمله این ادله عبارت است از:
کراهت نفسانی از منکر، از لوازم ایمان و اسلام است؛ نمیشود کسی ایمان به خدای متعال داشته باشد، ولی نسبت به ترک کاری که حجت بر وجوبش قائم شده یا انجام کاری که حجت بر حرمتش قائم شده کراهت نداشته باشد.
مناقشهی کبروی: لازمهی واجب، لازم نیست واجب باشد
دلیلی نداریم بر اینکه: «چیزی که از لوازم واجبات است، واجب است.».
بله؛ «لازمهی ایمان» نمیشود حکم متضاد با «ایمان» داشته باشد، اما لازم نیست حکم شرعیِ متحد داشته باشد. مثلاً لازمهی استقبال قبله، استدبار نقطهی مقابل قبله است، ولی لازم نیست شارع علاوه بر وجوب استقبال قبله، وجوب استدبار نقطهی مقابل قبله را هم جعل کند!
مناقشهی صغروی: کراهت از معاصی لازمهی تمام مراتب ایمان نیست
ایمان ذومراتب است و کراهت نفسانی از منکر، لازمهی کل مراتب ایمان نیست بلکه لازمه ی مراتب عالیه ی ایمان است. لذا ممکن است شخصی ایمان داشته باشد ولی نسبت به منکرات هم کراهت نداشته باشد.
کراهت نفسانی از منکر، از لوازم ایمان و اسلام است؛ نمیشود کسی ایمان به خدای متعال داشته باشد، ولی نسبت به ترک کاری که حجت بر وجوبش قائم شده یا انجام کاری که حجت بر حرمتش قائم شده کراهت نداشته باشد.
مناقشهی کبروی: لازمهی واجب، لازم نیست واجب باشد
دلیلی نداریم بر اینکه: «چیزی که از لوازم واجبات است، واجب است.».
بله؛ «لازمهی ایمان» نمیشود حکم متضاد با «ایمان» داشته باشد، اما لازم نیست حکم شرعیِ متحد داشته باشد. مثلاً لازمهی استقبال قبله، استدبار نقطهی مقابل قبله است، ولی لازم نیست شارع علاوه بر وجوب استقبال قبله، وجوب استدبار نقطهی مقابل قبله را هم جعل کند!
مناقشهی صغروی: کراهت از معاصی لازمهی تمام مراتب ایمان نیست
ایمان ذومراتب است و کراهت نفسانی از منکر، لازمهی کل مراتب ایمان نیست بلکه لازمه ی مراتب عالیه ی ایمان است. لذا ممکن است شخصی ایمان داشته باشد ولی نسبت به منکرات هم کراهت نداشته باشد.
اللهم عجل لولیک الفرج