ارسالها: 501
موضوعها: 243
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
18
سپاس ها 1
سپاس شده 120 بار در 109 ارسال
در موارد غیر علم اجمالی گفته میشود اگر شک در سقوط تکلیف داشته باشیم رجوع به شک در ثبوت تکلیف میکند زیرا وقتی عملی مانند نماز انجام شد و شک شد که صحیح بوده است یا نه ، و لو این که شک در سقوط است ولی در حقیقت شک در اصل ثبوت است ولی این شک در ثبوت با شک در اصل تکلیف های معمولی تفاوتی دارد که عبارت است از اینکه در محل بحث شک در ثبوت از حیث بقاء است یعنی وقتی نماز خوانده شد و شک در سقوط شد در حقیقت شک در ثبوت از حیث بقاء تکلیف است.
این ادعا را غیر مشهور در مقابل مشهور دارند که در غیر موارد علم اجمالی قاعده برائت جاری میشود و لو این که شک در سقوط تکلیف باشد
ارسالها: 1,035
موضوعها: 431
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 502
سپاس شده 199 بار در 173 ارسال
لازمۀ بیان مذکور این است که مکلف از همان ابتدائ بتواند به مصادیق مشکوک عمل نموده و بعد برائت جاری کند یعنی مثلا مولا گفت آب بیاور او از همان ابتدا چون می داند می تواند برائت جاری کند یک محتمل المائیه را می آورد و سپس در بقای تکلیف شک نموده برائت جاری میکند این در بسیاری از موارد چیزی شبیه لعب به امر مولاست و امری است خلاف ارتکاز عقلائ لذا اگر شارع بخواهد در این گونه موارد هم ترخیص بدهد نمی تواند با بیانی عام همچون رفع ما لا یعلمون این سیره را بهم بزند و خلاصه این که ظهور ادله ترخیصیه از این گونه موارد منصرف است به دلیل خلاف ارتکاز بودن این گونه ترخیصات .
ارسالها: 1,035
موضوعها: 431
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 502
سپاس شده 199 بار در 173 ارسال
خیشه نوشته
بحث لعب لازم نمیاید زیرا خیلی از موارد علم اجمالی وجود دارد و احتیاط در این موارد مصحح است مقدار دیگری از تکالیف باقی میمانند که علم اجمالی در کار نیست در انجا نیز شارع به خاطر حکمت هایی که برای برائت ذکر کرده اند ترخیص داده باشد اشکالی ندارد.
عرض بنده این بود که در بسیاری از موارد .