امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ثمره عملی نداشتن مسلک علیت تامه و اقتضائی بودن علم اجمالی
#1
در بحث علم اجمالی بحث علیت تامه داشتن و اقتضا داشتن علم اجمالی برای وجوب موافقت قطعیه مطرح است. سوال این است که این دو مسلک از جهت عملی چه فرقی با هم دارند؟
استاد فرمود: در ذهن ما این است که اگر این نکته را قبول کند که اطلاق ادله مرخصه بر کشف بدل دلالت دارند، بحث از علیت و اقتضاء ثمر ندارد و بحث علمی است و هر دو قبول می‌کنند که اطلاق ادله اصول عملیه هر دو طرف را شامل است که البته قائل به علیت می‌گوید کل شیئ لک حلال، از جعل بدل کشف می‌کند ولی اقتضائی می‌گوید نیاز به جعل بدل ندارد و ترخیص ممکن است.
پس مسلک اقتضاء نسبت به وجوب موافقت قطعیه ادعا دارد که بدون جعل بدل در یک طرف، ترخیص در طرف دیگر ممکن است اما در مسلک علیت چنین چیزی ممکن نیست. در مورد کل شیئ لک حلال، قائل به اقتضاء می‌گوید مشکلی ندارد و ترخیص داده ولی مسلک علیت دچار دور می‌شود. که این دور را مرحوم اغا ضیا این گونه مطرح میکند:جعل ترخیص در این طرف، بر بدل قرار دادن طرف دیگر توقف دارد. شما گفتید بدلیت را از همین ترخیص کشف می‌کنیم پس آن بدلیت بر این ترخیص توقف دارد و این همان دور است. اگر کل شیئ لک حلال بخواهد یک طرف علم اجمالی را شامل شود متوقف است که آن را بدل قرار دهد و این بدل قرار دادن متوقف است که کل شیئ لک حلال شامل آن شود. این همان دور است.
استاد در جواب میفرماید:در امور اعتباریه و انشائیه دور معنا ندارد. حتی قبول داریم که علیت حق است و ثبوتا، ترخیص در بعض اطراف ممکن نیست الا بجعل بدل. اما در مقام اثبات مشکلی ندارد که دلالت بر جعل بدل بر ترخیص دلالت داشته باشد.

درس خارج اصول جلسه 107 تاریخ 14 اسفند ماه 1401
پاسخ
 سپاس شده توسط علاوی
#2
به عبارتی هم با مسلک اقتضا و هم علیت میتوان حکم به عدم وجوب احتیاط کرد
پاسخ
 سپاس شده توسط علاوی
#3
توضيح عدم دور
إطلاق ادله ترخیصی ولو در مقام اشتغال متوقف است بر جعل بدلیت در مقام ثبوت و نه کشف آن.
ولکن
جعل بدلیت متوقف است بر اینکه در آینده از جعل بدلیت که مدلول التزامی دلیل ترخیص است، کشف شود.
پس موقوف عليه غير موقوف عليه.
البته این دو پیش فرض دارد.
یک ادله ی لا يعلمون شامل علم إجمالي هست و فقط علم تفصیلی را شامل نمی شود.
دو، هر گاه اطلاق امکان داشته باشد و دلیل متصل عقلی نداشته باشد آن اطلاق حجت و قابل اخذ است.
پاسخ
#4
استاد هم فرمودند دوری نیست و با توجه به همین فرمود ثمره هم بین دو مسلک نیست
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال منسد بودن باب علم و علمی بنا بر نظریه حجیت خبر ثقه خیشه 3 82 دیروز, 11:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  انفتاحی بودن مرحوم شیخ از نظر استاد گنجی خیشه 0 46 27-فروردين-1403, 20:00
آخرین ارسال: خیشه
  اوسع بودن جعل احکام نسبت به غرض خیشه 1 100 23-دي-1402, 07:20
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  شبهه دسّ در روایات و مانع بودن از حجیت اخبار احاد خیشه 3 192 17-آذر-1402, 10:51
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفصیل شهید صدر در مورد منجزیت علم اجمالی نسبت به وجوب احتیاط خیشه 0 190 16-اسفند-1401, 18:46
آخرین ارسال: خیشه
  قرائت مرحوم اغا ضیا از ماهیت علم اجمالی و ترتب علیت بر ان خیشه 0 168 15-اسفند-1401, 16:55
آخرین ارسال: خیشه
  علیت عرفیه داشتن علم اجمالی برای حرمت مخالفت قطعیه خیشه 0 191 13-اسفند-1401, 17:39
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی دو اقرار مختلف و مخالفت باعلم اجمالی و تفصیلی خیشه 0 126 7-اسفند-1401, 17:00
آخرین ارسال: خیشه
  ثمره اول بحث تجری:خروج متجری از عدالت خیشه 0 144 24-دي-1401, 19:26
آخرین ارسال: خیشه
  مجعول در باب وضو و ثمره آن در بحث تعدد شرط و اتحاد جزاء خیشه 6 2,533 28-فروردين-1399, 00:07
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان