20-آبان-1398, 22:17
مرحوم نائینی فرموده است عدم جواز أخذ اجرت بر واجبات علی القاعده ای است و نیاز به نص خاص هم ندارد. و این قاعده هم به خاطر این است که اگر این فعل واجب است علی کل تقدیر واجب است وقتی بنابر هر تقدیری واجب شد و باید انجام دهی این انجام دادن باید مجانی باشد.. محصل کلام این است که لازمهی واجب بودن این است که مجانی صورت گیرد.
استاد قائینی می فرماید این کلام صحیح نیست و اشکالش این است که دلیل گفته است باید این فعل را انجام دهی ولی اینکه باید مجانی باشد یا نه، از دلیل فهمیده نمی شود. اگر دلیل دلالت داشت بر اینکه باید مجانا صورت گیرد حتی لازم نبود که آن فعل واجب باشد بلکه اگر مستحب هم بود أخذ اجرت جایز نبود مثل اذان که دلیل می گوید نمی توان بر آن اخذ اجرت کرد.خارج فقه31/6/98