30-آذر-1398, 14:02
استاد سید احمد مددی فرمودند: الخراج بالضمان در میان اهل سنت در قرن اول شهرت نداشته است و یک سند از عایشه داشته است. در قرن دوم شهرت عملی ( یعنی فتوا بر طبق مضمون الخراج بالضمان) بوده است مخصوصا اهل مدینه. اما خود مالک تصریح میکند که حکم به ضامن نبودن به خاطر اجماع بلد است. اگر الخراج بالضمان مشکلی نداشت حتما به ان تمسک میکرد. در قرن سوم نیز از جانب بخاری و مسلم از حیث سند خدشه وارد شد و سند ان مورد قبول واقع نشد
در میان اهل تشیع نیز در مصادر اولیه اصلا نیامده است. فقط شیخ طوسی یک حکمی را نقل کرده است و مضمون الخراج بالضمان را میرساند اما خود مرحوم شیخ فرموده است که این حکم تقیه ای است. در روایات معصومین ما نیز بر خلاف الخراج بالضمان حکم شده است.
در میان اهل تشیع نیز در مصادر اولیه اصلا نیامده است. فقط شیخ طوسی یک حکمی را نقل کرده است و مضمون الخراج بالضمان را میرساند اما خود مرحوم شیخ فرموده است که این حکم تقیه ای است. در روایات معصومین ما نیز بر خلاف الخراج بالضمان حکم شده است.