ارسالها: 43
موضوعها: 12
تاریخ عضویت: بهمن 1391
اعتبار:
2
سپاس ها 1
سپاس شده 3 بار در 3 ارسال
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا ایشان فقط مراسیل ابن عمیر را حجت می دانند یا مسانید را هم حجت می دانند، لان فی حجة مسانیده خلاف؟
ارسالها: 43
موضوعها: 12
تاریخ عضویت: بهمن 1391
اعتبار:
2
سپاس ها 1
سپاس شده 3 بار در 3 ارسال
3-فروردين-1392, 21:32
(آخرین تغییر در ارسال: 3-فروردين-1392, 21:42 توسط سید محمود فریمانه.)
بسم الله الرحمن الرحیم
در جواب 83068 باید گفت که اولا: استاد احمدی می فرماید همینکه در اکثر موارد ایشان روایات را معنعن ومسند نقل می کند قرینه می شود که ایشان مقید بوده که اسناد را ذکر کند واینکه در بعضی موارد سند را حذف ومستقیم می گوید قال الصادق علیه السلام اصالة الحس از این موارد منصرف است.
ثانیا: اصل کبرای اصالة الحس در جایی مطرح می شود که صاحب کتاب یا محدث معذور باشد از ذکر نام رواة دیگر بخاطر مفقود شدن آثار واشباه آن کما فی ابن ابی عمیر، اما در مثل ایشان که دلیلی بر عذر ایشان وجود ندارد واز سیره هم بر نقل اسامی رواة بوده کما فی زماننا هذا که وقتی از بزرگی مطلبی را نقل می کنند سعی می کنند تمام وسائط را ذکر کنند مخصوصا اگر بخواهند بر اساس نقل آن بزرگ اثر الزامی ای را مترتب کنند.
ثالثا: کبرای اصالة الحس اول الکلام است.
ارسالها: 34
موضوعها: 8
تاریخ عضویت: بهمن 1391
اعتبار:
3
سپاس ها 6
سپاس شده 13 بار در 11 ارسال
تفاوتی در کلام استاد احمدی واستاد شهیدی
در این زمینه مشاهده میشود که باید دقت کرد، بله هر دو بزرگوار
اصالة الحس را اشکال کرده اند منتها اشکالشان متفاوت است،
اقای احمدی فرموده اند که اصالة الحس را در اینجا قبول نداریم
چرا که وقتی عقلا میبینند شخصی دابش بر اوردن سند بوده
ولی به اینجا که رسید سند نیاورد، اینجا عقلا میگویند اگر
سندی حسی داشت مثل بقیه جاها باید می اورد ولذا
اصالة الحس جاری نمیکنند، اما اقای شهیدی اصالة الحس
را در مقام رد میکنند به این بیان که در جایی که فاصله زیاد
است عقلا چنین قاعده ای جاری نمیکنند، اقای احمدی به
این حرف اشکال کرده اند که اگر چنین قاعده ای را عقلا منکرند
پس توثیقات رجالیون را هم نمیتوان قبول کرد،و بعبارت بهتر
تفصیل بین مرسلات صدوق و توثیقات رجالیون بی معناست،
چرا که تنها دلیل برای قبول توثیقات این است که انها با اینکه
در حقشان امکان دارد که کابر عن کابر نقل کنند که فلان کس
ثقه است ویاضعیف ولی نفرموده اند واصالة الحس جاری میشود،
و عین این حرف در مرسلات صدوق هم می آید، منتها اگر کلام
اقای احمدی را بپذیریم تفصیل بین توثیقات رجالیون و مراسیل
صدوق درست خواهد شد، چرا که داب رجالیون اوردن سند برای
توثیق وتضیعف نیست بخلاف داب صدوق که این همه سند در
کتابش می اورد.
ارسالها: 8
موضوعها: 6
تاریخ عضویت: آذر 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 2
سپاس شده 4 بار در 1 ارسال
در رابطه با مطلبی که درباره صاحب وسائل نقل شد باید بگویم که حاج فرمودند که صاحب وسائل به اصل کتاب و نسخه سند داشته اند، نه به نسخه ایی که در اختیارشان بوده لذا صاحب وسائل به نسخه ایی که داشتند سند معنعن نداشتند.
در نتیجه در موارد اختلاف نسخ نسخه صاحب وسائل وجه تقدمی از این حیث بر نسخ دیگر ندارد نه اینکه به طور کلی مرجع مورد اعتماد نباشد.